• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

بزرگداشت "اسوه اخلاص"
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

بزرگداشت "اسوه اخلاص"

مرحوم حاج شیخ محمد اسماعیل صاحب الزمانی ارموی معروف به "حاج شیخ" که سی و هشت سال از تاریخ ارتحالش می گذرد در سال 1275 در ارومیه دیده به جهان گشود, پدرش عبدالرحمن به شغل آبا و اجدادش که بافندگی بود امرار معاش حلال می کرد و روایت است که وقت غذا خوردن در هر لقمه ای بسم الله می گفت
مرحوم "حاج شیخ" ده سال از دوران نوجوانی اش را در مشهد مقدس با هم حجرگی مرحوم ایت الله "حاج سید جواد خامنه ای" و هم بحثی با مرحوم آیت الله "سید محمد هادی میلانی" در محضر اساتیدی چون شیخ میرزا جعفر شهرستانی, آیت الله سید حسن قمی, میرزا محمد خراسانی, شیخ محمد نهاوندی و شیخ علی اکبر نهاوندی کسب فیض کرد و سه تن از چهار فرزند وی, از روحانیون جلیل القدر و فاضل ارومیه می باشند.
از اهم تالیفات آن بزرگوار می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1-
تذکره العارفین در سه جلد با عناوین, فی اخبار الاربعین الی اربعین, , تبصره العالمین فی خواص الاربعین و تکمله الذاکرین فی قصص الاربعین.
2.
وقایع الایام در سه جلد
3.
نهج الفصاحه فی شرح نهج البلاغه
4.
کفایه الارشاد فی شرح تنزیه الانبیا
6.
نفایس الدرر فی فضایل السور

حاج شیخ فرموده بودند: اگر خدا هزار پسر به من بدهد, همه اش را طلبه خواهم کرد چرا که دین احتیاج دارد که تبلیغ شود.
عالم بزرگوار علی مومنی که از شاگردان آن عالم جلیل القدر است در این مراسم با ذکر این نکته که اولیا الهی وجه خدا هستند و چنین علمای ربانی, ادامه همان وجه الله هستند, افزود: ایشان کاملا مراقب اعمالش بود و کاملا ارزش وقت و عمرش را می دانست و به معنای واقعی عالم ربانی بوده و چنان می زیست که گویا در معاد زندگی می کند و دارای آرامشی مثال زدنی بود.
حاج شیخ عالمی بود که همیشه به علم خود عمل می کرد, هر آنچه به مردم می گفت خود عامل آن بود. او آنچه را که آموخت به کار گرفت, آنچه را که به علم خود دانست با عمل توام کرد, او به تبع از بزرگان دین هرچه می گفت خود اول عمل می کرد و او عالم عامل بود.
سرانجام این عالم ربانی, اسوه اخلاص,علم و عمل در بیستم صفر 1396 مطابق با دوم اسفند 1354, در سن 84 سالگی, پس از عمری خودسازی و سازندگی چشم از جهان بست و روح ملکوتی اش به ملکوت اعلی پیوست.
در این مراسم که توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه و موسسه اندیشکده دین و زندگی برگزار گردید, از کتاب زندگینامه این عالم ربانی با عنوان "اسوه اخلاص در علم وعمل" رونمایی گردید. این کتاب ارزشمند توسط محمدرضا آبرون تحقیق و تالیف و توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه چاپ و منتشر گردیده است.

Print
1083 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان