• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

در جلسه بررسی اراضی پادگان لشکر 64 ارومیه مطرح شد؛ تجلی هویت فرهنگی و تاریخی و باغ شهر ارومیه در اراضی پادگان
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

در جلسه بررسی اراضی پادگان لشکر 64 ارومیه مطرح شد؛ تجلی هویت فرهنگی و تاریخی و باغ شهر ارومیه در اراضی پادگان

به گزارش روابط عمومی شهرداری ارومیه، پرویز جلیلی، رئیس شورای شهرارومیه در جلسه بررسی اراضی پادگان لشکر 64 ارومیه با بیان اینکه با بازگشایی خیابان امام خمینی (ره) و انتقال پادگان لشکر 64 ارومیه در برآورده شدن مطالبات شهروندان شهر ارومیه قدم های مثبتی برداشتیم، گفت: اکنون این خیابان شرق شهر را به غرب متصل کرده و باعث سهولت در تردد شهروندان شهر شده است.


 جلیلی با اشاره به اینکه خیابان امام خمینی (ره) فرصتی ایجاد کرده که باید مسولان شهری با اتخاذ تدابیری از این فرصت ایجاد شده به صورت مناسب استفاده کنند، عنوان کرد: استانداری آذربایجان غربی، شورای شهر و شهرداری ارومیه با ارائه طرح های کارآمد می توانند ظرفیت های بالقوه شهر ارومیه را در این محدوده پیاده کنند طر ح هایی که برای سالیان دراز برای ارومیه ماندگار شود.


 وی ادامه داد: نباید این محدوده را تبدیل به محدوده با کاربری تجاری و خدماتی کنیم و باید این نوع نگاه را با ارائه طرح ها کارآمد در این محدوده تغییر دهیم .


  رئیس شورای شهرارومیه تاکید کرد: برای رسیدن به پیشرفت  باید با سیاست ابلاغی شهرداری یعنی  تبدیل  شهر ارومیه به شهر پاک، سبز و مجهز به فناوری های نوین و حمل و نقلی ریلی در افق 1405 همگام شد.


وی خاطر نشان کرد:  باید با ارائه طرح های کارآمد اراضی پادگان لشکر 64 را  به فضایی با کاربری فرهنگی و تلفیقی از تاریخ و مدرنیته  و همچنین  فضایی برای اکسیژن سازی برای شهر تغییر دهیم.

رئیس شورای شهرارومیه افزود: با ارائه طرح ها ناکارآمد و عدم توجه ویژه به این خبابان باعث بروز مشکلات عدیده شده  و در نهایت منجر به آسیب و ضرر به بافت شهر و به ویژه شهروندان خواهد شد.


شهردار ارومیه نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه کلیات طرح محدوده خیابان امام خمینی (ره) باید سبز باشد، بیان کرد: شهرداری ارومیه دنبال انتفاع در این محدوده نیست.


محمد حضرت پور ادامه داد: باید در این محدوده طرح های در راستای حفظ هویت تاریخی و فرهنگی شهر، حفظ فضای طبیعی و به ویژه تامین اکسیژن لازم برای شهر و حفظ ساختمان های تاریخی محوطه و تبدیل آنها به فضاهای فرهنگی  پیاده و اجرا شود .

وی خاطر نشان کرد: نباید با انجام ساخت و ساز ها در این محدوده باعث حذف فضای های طبیعی و تاریخی محدوده شویم.

معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه نباید فرصت ایجاده شده در این محدوده را با سهل نگاری ها و غلفلت ها از دست داد، اظهار کرد: آینده شهر ارومیه بستگی به ارائه طرح های کارآمد در این محدوده دارد، طرح های که با استفاده از ظرفیت های موجود شهر بتواند بهترین نوع کاربری را در این محدوده پیاده کند.


 هادی بهادری با اشاره به اولین طرح مصوب شده برای این محدوده ، بیان کرد: این طرح که بارگذاری آن به صورت 15 هزار نفر واحد مسکونی و با تراکم 680 نفر در هکتار بود، طرحی که این محدوده را به یکی از پرتراکم ترین و پرجمیعت رین منطقه شهری ارومیه تبدیل می کرد که این طرح مصوب شده با برگزاری جلسات متعدد مورد بازنگری قرار گرفت.


معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه باید از این فرصت تاریخی شهر ارومیه به نحو مطلوب استفاده کرد، خاطر نشان کرد: در ارائه طرح های کارآمد برای خیابان امام خمینی (ره) مردم نقش اساسی را دارند و نقش شورای اسلای شهر ارومیه به عنوان نمایندگان شهر باید پررنگتر باشد.

استاد یار دانشکده معماری و شهرسازی دانشکده شهید بهشتی ارومیه در ادامه عنوان کرد: محدوده خیابان امام خمینی (ره) را عناصر تاریخی شهر ارومیه یعنی میدان انقلاب در ورودی محدوده، دو جریان آب رودخانه شهر چایی و دره چایی، تعداد از بناهای تاریخی متعلق به دوره قاجار و پهلوی و فضای های سبز در داخل محدوده محصور کرده است .

 

مرجان نعمتی مهر با بیان اینکه نباید به این محدوده تنها بصورت مسکونی و یا در قالب قطعه بندی نگاه کرد کرد، گفت: باید تمام نگاه در این منطقه در راستای هویت بخشی به شهر ارومیه باشد.


وی با اشاره به اینکه در این محدوده باید برند شهر ارومیه یعنی اکلوژیکی بودن را حفظ کرد، بیان کرد: در این محدوده کارایی باغ شهربودن ارومیه با فضای سبزآن به چشم می خورد، باغ شهری که همواره برای مردمان این دیار بسیار مهم بوده و باید در این محدوده تقویت کرد.


 وی با بیان اینکه باید فضای پادگان به فضای همگانی شهری ارومیه تغییر کاربری دهد، اظهار کرد: در این محدوده می توان طرح ها و کار بری هایی چون سایت پیاده روی از مرکز سایت تا 400 متر، باغ موزه ، مراکز تولید و غرفه صنایع دستی،  باغ موزه مفاخر، هتل های سبز و هتل دیپلمات، دهکده آرامش و تفریحی و سلامت ونمایشگاه بین المللی  و محلی برای برگزاری جشنواره ها و مسابقات، احیای باغ شهر ارومیه مطرح کرد.


استاد یار دانشکده معماری و شهرسازی دانشکده شهید بهشتی ارومیه با اشاره به ایدوگرام طرح پیشنهادی محدوده امام (ره)، بیان کرد: باز شناخته شدن دو ورودی این محدود چون میدان انقلاب و بیمارستان ، محور پیاده شرق و غرب با ایده باز آفرینی باغ دلگشا، لایه گذاری با ایده اتصال از بافت محلی به منطقه ای و منطقه فرهنگی با ایده فرهنگ به عنوان موتورتوسعه به عنوان ایدوگرام طرح پیشنهادی مطرح است.











Print
1286 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان