• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

رئیس کمیسیون عمران، برنامه ریزی وحمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر ارومیه :پیشگیری از ساخت و ساز های غیر مجاز تنها راه کاهش حاشیه نشینی است
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

رئیس کمیسیون عمران، برنامه ریزی وحمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر ارومیه :پیشگیری از ساخت و ساز های غیر مجاز تنها راه کاهش حاشیه نشینی است

حاشیه نشینان جمعیت ۱۵۰ هزار نفری را در شمال غرب شهر تشکیل می‌دهند که این معضل مشکلاتی چون افزایش جرایم در این محلات و تخریب زمین‌های کشاورزی را نیز به همراه دارد در این باره با «میر علی محمدی»، رئیس کمیسیون عمران، برنامه ریزی و حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر ارومیه گفت و گویی را انجام دادیم.

            

چه عواملی باعث بروزحاشیه نشینی در ارومیه شده است؟

مرکز این شهر به دلیل برخورداری ازامکانات فراوان نسبت به سایر شهر ستان های استان ، ناهماهنگی دستگاه اجرای در مقابله با ساخت و ساز های غیر مجاز و ضعیت اقتصادی نامطلوب شهروندان ازمهم ترین دلایل مهم حاشیه نشینی به حساب می آید وهمچنین بخش اعظم حاشینه نشینی طی 2سال گذشته با الحاق 700 هکتار از اراضی خارج از شهر به داخل محدوده شهر ارومیه اتفاق افتاده است.

بیشتردرچه مناطقی از شهر ارومیه با معضل حاشیه نشینی روبه روهستیم؟

عمده حاشیه نشینی درمناطق دو و سه شهرداری ارومیه از جمله مناطق علی آباد ، حسین آباد، اسلام آباد، انتهای کوهنورد و شهرک ایثار است که این مناطق توسط سازمان پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری به صورت مرتب پیگیری می شود ولی باز هم بعلت گسترده بودن مناطق شاهد بروز ساخت و ساز های غیر مجاز در این مناطق هستیم.

بسیاری از مناطق حاشیه نشین به داخل محدوده شهری اضافه شده اند . برای توانمند سازی سکونتگاه های غیر رسمی و کم برخوردار چه برنامه هایی دارید؟

شورای اسلامی شهر و شهرداری ارومیه قصد دارد به این موضوع رسیدگی کند. برای توسعه این مناطق ایجاد فضای سبز در این مناطق طی دوره سوم شورا تصویب و هم اینک در حال اجرا است که باید در این دوره نیز با تشدید فعالیتهای خود شاهد عمران و آبادانی بهتر و بیشتر در این مناطق باشیم چرا که در صورت بی توجهی به این مناطق سایر مناطق نیز دچار مشکلات می شود.

چرا در طرح جامع تفصیلی به این معضل توجه نشده است؟

طرح جامع تفصیلی نمی تواند این موضوع را کنترل کند مثلاً در کمربند برون شهری یعنی کمربند سبز شهر ارومیه بعلت سودجوی برخی افراد شاهد تفکیک زمین ها به قطعات کوچک و فروش آن به شهروندان با قیمت های خیلی پایین هستیم .

برای کاهش توسعه حاشیه نشینی چه راهکاری را ارائه می دهید؟

تنها راه کاهش توسعه این سکونتگاه ها پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در این مناطق است وهمچنین باید دلایلی که باعث توسعه حاشیه نشینی از جمله مهاجرت روستاییان به شهرها می شود را ریشه یابی کرد .در غیر این صورت وضعیت ادامه خواهد یافت از طرفی در صورت برخورد جدی نیز با این پدیده از توسعه این سکونتگاه ها جلوگیری خواهد شد اما با وضعیت موجود روابط انسانی به خطر خواهد افتاد.
Print
780 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان