• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

شهرداری ارومیه در خط مقدم مبارزه با کرونا
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

شهرداری ارومیه در خط مقدم مبارزه با کرونا

بررسی آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور نشان می‌دهد که باوجود وضعیت مناسب آب‌وهوای آذربایجان‌غربی برای رشد این ویروس، آذربایجان‌غربی و در رأس آن شهر اورمیه، تاکنون آمار کمتری نسبت به اکثریت استان‌ها داشته که موضوع نشان‌دهنده، کنترل و پیشگیری از سوی مسئولان و مردم دارد.

متأسفانه بعد از مشاهده ویروس کرونا در شهر قم و تداوم مسافرت‌های بین‌شهری، این بیماری به شهر ارومیه رسیده و اولین مبتلا که سابقه سفر به قم را داشت در بیمارستان طالقانی بستری شد و از طرفی مشاهده خودروهای با پلاک قم نشان از خطر گسترش این بیماری در این شهر داشت.

شهرداری ارومیه و در رأس آن محمد حضرت‌پور، به‌عنوان سازمانی که فراتر از وظایف تعریف‌شده خود، منافع و سلامت عمومی مردم را جزو اولویت خود قرار داده است، از ساعات اولیه با بسیج نیروهای خود به‌ عنوان اولین نهاد به مبارزه با این بیماری رفت.

در همین راستا معاونت خدمات شهری شهرداری ارومیه روز 4 اسفند بیان کرد: جلسه‌ای برای مقابله با بیماری کرونا در استانداری آذربایجان‌غربی تشکیل و با مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی، سه دبیرخانه در این رابطه تشکیل‌شده است.

«امیر سحابی» بابیان اینکه هنوز هیچ دستورالعملی برای ضدعفونی کردن اماکن عمومی صادر نشده است، گفت: مقابله با ویروس کرونا یک موضوع تخصصی و نیازمند ارائه راهکار و دستورالعمل است.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه شهرداری به حساسیت موجود در این راستا واقف است، اظهار داشت: در همین راستا صبح فردا جلسه‌ای برای ورود مجموعه شهرداری به موضوع ضدعفونی کردن اماکن عمومی تحت نظر زیرمجموعه‌های خود برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی عمومی، اتوبوس‌ها، میدان‌ها میوه و تره‌بار و نمازخانه‌های شهری در جلسه فردا مطرح و اقدامات عملی سریعاً آغاز می‌شود.

«سحابی» خاطرنشان کرد: با همین امکانات موجود تمامی تلاش خود را برای برقراری امنیت بهداشتی و روانی در جامعه به کار خواهیم گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در این رابطه گفت: در اولین جلسه شورا راه‌کارهای مناسب برای ضدعفونی شدن اماکن عمومی پرتردد مطرح می‌شود.

«محمد خلیل پور» ادامه داد: متولی این موضوع شهرداری ارومیه نیست، ولی این دلیل نمی‌شود شهرداری بی‌تفاوت باشد؛ در اسرع وقت شاهد آغاز ضدعفونی کردن برخی اماکن عمومی پرتردد خواهیم بود.

پیش‌تر رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران از شهرداری‌ها خواسته بود مواد ضدعفونی‌کننده در اماکن عمومی مانند اتوبوس و مترو برای پیشگیری از ویروس کرونا در اختیار مردم قرار دهند.

«ایرج خسرونیا» افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و اینکه عموم مردم در گروه‌های سنی مختلف از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، شهرداری‌ها ملزم به قرار دادن مواد ضدعفونی‌کننده برای پاکسازی دست‌ها در داخل مترو و اتوبوس هستند.

وی تأکید کرد: رعایت اصول بهداشت فردی برای پیشگیری از کرونا بسیار ضروری است، مردم حتماً مرتب دست‌ها را با مواد ضدعفونی‌کننده یا صابون شستشو دهند، همچنین از فاصله یک متری، تماس چهره به چهره داشته و روبوسی نکنند.

این پزشک خاطرنشان کرد: مردم اگر علائمی مانند تب و سرفه دارند به پزشک مراجعه و از خوددرمانی نکنند.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه مردم رژیم غذایی مناسب داشته باشند، گفت: خوردن مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است زیرا بدن در مقابل ویروس کرونا کمتر دچار عوارض می‌شود، افراد رژیم غذایی نامناسب را نگیرند.

خسرونیا افزود: لازم است میوه‌هایی مانند خیار، توت‌فرنگی، گوجه و غیره شسته و در داخل یخچال قرار گیرد.

شهردار ارومیه گفت: برای‌ پیشگیری‌ از ابتلای‌ همشهریان به ویروس کرونا، جوی‌ها، کانال‌ها و اتوبوس‌های‌ شهری‌ ارومیه روزانه ۲ بار شستشو می‌شود.

به دنبال این سخنان، روز بعد، 5 اسفند، در صحن علنی شورای شهر ارومیه بعد از تقدیم بودجه 99، شهرداری از شورای شهر درخواست تصویب بودجه‌ای برای مبارزه با کرونا نمود، درخواستی که مورد استقبال اعضای شورای شهر قرار گرفت.

بعدازظهر همان روز، نیروهای شهرداری اقدام به ضدعفونی کردن اتوبوس‌های خط واحد و برخی اماکن نمودند و از طرفی جهت بررسی ابعاد احتمالی این بیماری، جلسه تمهیدات مدیریت بحران شهرداری ارومیه برای مقابله با شیوع کرونا در اورمیه به ریاست معاون خدمات شهری شهرداری و با حضور اعضای کارگروه‌ها برگزار شد.

روز بعد تمام همایش‌ها و جشنواره‌های شهرداری ازجمله جشنواره بیدمشک لغو شده و از آغاز نصب بنرهایی در سطح شهر به‌منظور آگاهی‌دهی به شهروندان خبر داده شد و همچنین دستورالعمل 18 بندی ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری ارومیه خطاب به تمام پرسنل و مناطق شهرداری ارومیه به‌منظور مقابله با ویروس کرونا ابلاغ گردید.

از طرفی با دستور حضرت‌پور، ناوگان عمومی شهرداری هرروز ضدعفونی و پاکسازی می‌گردد که محمد حضرت‌پور در این خصوص گفت: همه ۳۴۲ ناوگان اتوبوسرانی‌ درون‌شهری‌ اورمیه هرروز ضدعفونی‌ و گندزدایی‌ می‌شود.

وی‌ اظهار داشت: همچنین به‌منظور پیشگیری‌ از شیوع ویروس کرونا تمامی‌ همایش‌ها و جشنواره‌های‌ شهرداری‌ ارومیه و سازمان‌ها و مدیریت‌های تابعه تا پایان سال جاری‌ لغو شده است.

شهردار ارومیه اظهار داشت: شهرداری‌ ارومیه در تمامی‌ نقاط شهر بنرهای‌ هشداردهنده و آگاهی‌بخش در رابطه با این بیماری‌ در راستای‌ تنویر افکار عمومی‌ نصب کرده است.

با توجه به ترددها در خیابان‌های اصلی شهر اورمیه و ازدحام در بعضی پاساژها به دلیل نوروز، شهرداری ارومیه عملیات بزرگ

 ضدعفونی خیابان‌ها و معابر اصلی و همچنین پاساژها را از شب روز شنبه، 10 اسفند، شروع شد، عملیاتی که در آن خیابان‌های پرتردد مانند خیابان‌های امام خمینی (ره)، خیام، سرداران، عطایی و میدان انقلاب و ولایت‌فقیه ضدعفونی و شست‌وشو شده و این اقدام هرروز و شب نیز ادامه دارد و در ادامه نیز پاساژهای پرتردد، پمپ‌بنزین‌ها، معابر مقابل بیمارستان‌ها و ... ضدعفونی گردید.

علی‌اصغر احمدزاده، رییس کمیته اطلاع رسانی و سخنگوی ستاد مدیریت بحران(مقابله با کرونا) شهرداری ارومیه در این خصوص گفت: در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح شهر کار ضدعفونی معابر و خیابان‌های ارومیه همچنان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: مسئولیت شهروندان رعایت موارد بهداشت فرد جمعی و محیطی است.

رییس کمیته اطلاع رسانی و سخنگوی ستاد مدیریت بحران(مقابله با کرونا) شهرداری ارومیه با بیان اینکه از دیشب نیز دوباره معابر و خیابان‌های داخل شهر ضدعفونی شد، اظهار کرد: ضدعفونی خیابان‌های جلوی بیمارستان‌ها و پمپ‌بنزین‌ها نیز انجام شد.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون ضدعفونی پاساژهای پرتردد در دست اقدام است و سیستم حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس و تاکسی) و ایستگاه‌های شهری روزانه توسط اکیپ‌های خدمات شهری ضدعفونی می‌شود.

احمدزاده ادامه داد: برابر دستور شهردار ارومیه به معاونت خدمات شهری شهرداری در راستای مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اقدامات زیر طی امروز در سطح شهر ارومیه صورت گرفت:

1- خیابان امام خمینی (ره) از میدان ولایت‌فقیه تا انقلاب ضدعفونی شد.

2- ضدعفونی پاساژهای و مراکز خرید شهر شامل خرم، ولایت، مجتمع تجاری هتل پارک، بنی‌هاشم، حاتم، نور، ارک، اخوان، فیلیپس، کریستال، رضا، امیرکبیر و نیکخواه، پاساژهای و مراکز تجاری محله مهین آباد انجام شد.

همچنین مجموعه شهرداری برای کاهش از مراجعه مردم به شهرداری اقدام به راه‌اندازی و معرفی سامانه میز خدمت الکترونیکی شهرداری اورمیه به آدرس khedmat.urmia.ir نمود تا مردم برای استفاده از خدمات شهرداری به آن نهاد مراجعه حضوری نداشته باشند.

در ادامه سپاه پاسداران با تشکیل «قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا» نموده و به همراه ارتش، به یاری شهرداری ارومیه برای ضدعفونی و شستشوی معابر نمودند.

علاوه بر مواد فوق با توجه به ورود و خروج مسافران آلوده احتمالی، انجام تست تب‌سنج و ضدعفونی در پایانه مسافربری مدنظر قرار گرفته و به‌صورت روزانه در حال انجام است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل و بار و مسافر شهرداری اورمیه در این خصوص گفت: در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، شستشو و ضدعفونی روزانه پایانه مسافربری شهیدان کاملی انجام می‌شود.

مهدی مژدهی فر با اشاره به اقدامات در راستای پیشگیری و مقابله با شیوع کرونا، عنوان کرد: انجام تست تب‌سنج از مسافران ورودی به شهر و ضدعفونی و شستشوی سالن انتظار و محوطه بیرونی پایانه مسافربری هرروز صورت می‌گیرد.

وی گفت: همچنین داخل اتوبوس‌های پایانه هرروز به‌صورت ویژه توسط اکیپ‌های سازمان ضدعفونی می‌شود.

مژدهی فر با اشاره به اطلاع‌رسانی‌ها در خصوص ویروس کرونا به شهروندان، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی‌ها در قالب بنر و لمپوست در پایانه نصب و همچنین در قالب بروشورهای توصیه‌ای به مسافران توزیع می‌شود.

وی بابیان اینکه ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز به‌صورت روزانه ضدعفونی می‌شود، عنوان کرد: پس از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور و برای جلوگیری از شیوع این ویروس در اورمیه تمامی ناوگان حمل‌ونقل عمومی ضدعفونی می‌شود.

مژدهی فر با تأکید بر اینکه این عملیات به‌صورت متمادی و هرروز انجام خواهد شد، یادآور شد: تعداد ۳۴۲ دستگاه اتوبوس شهری اورمیه هرروز صبح ضدعفونی و گندزدایی می‌شوند.

وی گفت: هرروز صبح اکیپ‌ها تمامی صندلی‌ها، شیشه‌ها و میله‌های اتوبوس‌ها و همچنین داخل تاکسی‌ها را با محلول ضدعفونی می‌کنند.

 رئیس سازمان حمل‌ونقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه خاطرنشان کرد: علاوه بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و همچنین ایستگاه‌های شارژ بلیت الکترونیک اتوبوس‌ها نیز جز برنامه‌های ضدعفونی و گندزدایی سازمان است.

شهردار ارومیه، روز چهارشنبه، 14 اسفند در خصوص اقدامات انجام شده گفت: در راستای مقابله با شیوع کرونا معابر اصلی شهر، سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر شامل اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها، سرویس‌های بهداشتی، پمپ‌بنزین‌ها، کلانتری‌ها، پاساژهای سطح شهر و مخازن زباله نیز به‌صورت روزانه شستشو و ضدعفونی می‌شود.

حضرت‌پور ادامه داد: ترمینال مسافربری اورمیه به‌صورت مداوم ضدعفونی و از پذیرش مسافران شهرهای پرخطر اجتناب می‌شود؛ و مردم نیز حتی‌المقدور از خانه خارج نشوند و فقط برای کارهای خیلی ضروری از خانه خارج شوند؛ بهترین راه پیشگیری رعایت موارد بهداشت فردی می‌باشد.

وی در پایان افزود: از تمامی پرسنل بیمارستان‌های ارومیه، نیروهای شهرداری، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی که در راستای مقابله با کرونا تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.

موارد فوق برخی از اقدامات شهرداری ارومیه برای مبارزه با بیماری کرونا بود که این نهاد با انجام تمهیداتی بیشتر از وظایف قانونی خود و بیشتر از شهرداری‌های دیگر شهرها، توانسته است نقش اصلی را کنترل این بیماری است، تلاش‌هایی که در نتیجه آن شاهد آمار پایین این بیماری در ارومیه هستیم.

Print
590 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان