• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

مدیرعامل  سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری ارومیه:  ارومیه  با کاشت 400 هزار پیاز لاله به پیشواز سال نو می رود
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری ارومیه: ارومیه با کاشت 400 هزار پیاز لاله به پیشواز سال نو می رود

مهترین استراتژی و راهکار اجرایی برای حل بحران آب در مجموعه شما چیست ؟

 

آبیاری بهینه فضای سبز شهری ، یکی از مهمترین اصول در مدیریت پایدار فضای سبز است ، اصلی که باید بیش از گذشته به آن توجه کرد ، خشکسالی های اخیر و کم آبی معضلی است که برای حل آن باید راهکارهای مختلفی اتخاذ گردد ، لذا شهرداری ارومیه به موازلات رعایت میزان مصرف آب در جهت حفظ و افزایش سرانه فضای سبز و جلوگیری از اثرات نا مطلوب کم آبی بر فضای سبز اقدامات متعددی انجام داده است که استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار به منظور افزایش راندمان آبیاری و کاهش مصرف آب در عرصه فضای سبز -  استفاده از روش های بهسازی بستر خاک ،  جهت افزایش راندمان و کاهش تلفات آب و همچنین استفاده از گونه های گیاهی مقاوم به کم آبی و شرایط نامساعد اقلیمی در محیط شهری از جمله روش های انجام شده به منظور حفظ  فضای سبز و جلوگیری از مصرف بی رویه آب در آبیاری درختان می باشد که تاکنون سعی کرده ایم از این روش ها استفاده کنیم .

یکی دیگر از پروژه های فاخر در این راستا ، پروژه ی آبخام شهری در جهت الزام تفکیک آب مورد نیاز برای آبیاری فضاهای سبز شهری از شبکه آب شرب بوده که با اجرا ی شبکه شماره 10 از شبکه های 10 گانه که حدود بیش از 30 درصد فضاهای سبز شهری را در بر می گیرد ، با اعتباری بالغ بر 32 میلیارد ريال ( با احتساب خرید لوازم مورد نیاز برای اجرا ) به بهره برداری رسیده و قسمتی از لوازم شبکه 9 نیز از طریق برگزاری مناقصه تهیه شده و در صورت تامین اعتبار با تعیین پیمانکار و طی مراحل قانونی به مرحله اجرا خواهد رفت . 

طرح آبخام شهری مزایایی دارد که می توان به دستیابی پایدار به آب مورد نیاز فضای سبز – کاهش هزینه آب بها – عدم آلودگی خاکهای تحت اختیار – توسعه فضاهای مورد نیاز در نقاط مختلف شهر که بعلت کمبود آب امکان ایجاد فضای سبز مقدور نمی باشد ، اشاره کرد .

 

1-   مردم و خیلی از کسانی که به ارومیه سفر می کنند معتقدند شهر بهترین فضای سبز را دارد به نظر شما چه مواردی موجب چنین بازتابی بین مراجعه کنندگان به شهرمان گردیده ؟

خوب در این سالها فعالیتهای چشمگیری در این راستا و در جهت هرچه زیبا نمودن شهر از منظر فضای سبز توسط همکاران بنده در سازمان پارکها و فضای سبز شهر ارومیه ، با حمایتهای شهردار محترم و اعضاء محترم شورای اسلامی به انجام رسیده و طبق ارزیابی استانداری و اعلام به سازمان شهرداریهای وزارت کشور این سازمان حائز امتیاز عالی از صد گردیده است .

و یکی از مواردی که می توان به آن اشاره کرد : کاشت 350000 پیاز لاله در اواخر سال 91 بود که با شروع سال 1392 و  با رویش این لاله ها جلوه ای دیگر به شهر مان بخشید ، این پیاز لاله ها به منظور ایجاد جلوه های بصری زیبا کاشت گردید و شکوفایی آنها شهر ارومیه را به شهر لاله های زیبا تبدیل کرد که استقبال خوب شهروندان ، به ویژه مسافران گرامی و انعکاس و بازتاب آن در رسانه های مجازی و تصویری ، سبب دلگرمی عزیزان ما در سازمان پارکها و فضای سبز گردید ، که در همین راستا امسال نیز به تعداد 400000 پیاز لاله در سطح شهر کاشت می گردد . ضمنا با کاشت حدود دو نیم  میلیون بوته از انواع گل های فصلی ( بنفشه – مینا چمنی – شب بو – سالویا – عسلی – ابری و ... ) در معابر و پارکها و بلوارها ، واقعا امسال به شهر ما جلوه ی زیبا و طراوت خاصی بخشیده بود که سعی بر این داریم ، با توجه به فواید فضای سبز و اثر بخشی آ+ن در زیبا شدن سیمای شهری و تاثیرات مثبتی که گل ها در روحیه شهروندان دارد ، اقداماتی دیگر و بیشتر جهت زیباسازی و طراوت محیط شهری به مرحله اجرا برسانیم .

همچنین میزان توسعه فضای سبز ارومیه نیز قابل ملاحظه بوده و رضایت شهروندی و ایرانگردها را به دنبال داشته و این موضوع با توجه به پتانسیلی که شهرداری و فضای سبز از خود بروز داده است باعث ایجاد توقعات وسیع شهروندی برای احداث فضای سبز شده است که انشاء ا... در این خصوص با یاری خداوند و مساعدت های اعتباری استانداری محترم ، و همچنین مساعدت و راهنمائی های شهرداری و شورای محترم اسلامی شهر و تلاش زحمت کشان گمنام فضای سبز موفق باشیم .

در خصوص نگهداری فضای سبز ، ضمن آنکه اذعان می کنیم که هنوز با حالت ایده ال و آرمانی فاصله داریم ، ولی کیفیت آن نسبت به سالهای ابتدائی واگذاری امورات نگهداری فضای سبز ، بسیار ارتقاء یافته است که این مورد نیز یکی از موارد عامل رضایت بوده ، علی الخصوص شهروندانی که به شهرهای دیگر نیز مسافرت می نمایند کیفیت فضای سبز را در مقایسه ؛ خوب ارزیابی می کنند .

 

2-   ارتباط سازمان با مراکز تحقیقات و پژوهش دانشگاه ها چگونه است ؟

در سالهای اخیر  ، اقدام به تشکیل واحد پژوهش و برنامه ریزی در سازمان شده که وظیفه این واحد مطالعه و بررسی مسائل و مشکلات وضع موجود فضای سبز ، مطالعه  و تحقیق در ارتباط با ارتقاء وضعیت فضای سبز شهری و استفاده از گونه های گیاهی سازگار با اقلیم شهری ، ایجاد ارتباط با مراکز تحقیقاتی و استفاده از نظرات صاحب نظران و اساتید دانشگاهها ، جهت بهبود وضعیت فضای سبز هست که هم اکنون ارتباط تنگاتنگی این سازمان با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دارد .

3-   در حال حاضر سرانه فضای سبز در ارومیه چقدر است ؟ و در آینده چه برنامه ای برای افزایش سرانه فضای سبز دارید؟

با توجه به اینکه ، با گسترش روز افزون صنایع که در پیرامون شهر استقرار یافته اند و از طریق تولید گازها و سایر آلاینده ها ، نقش زیادی در آلودگی هوای شهر داشته و اثرات زیانبخش بسیاری  بر روی انسان ها  و سایر موجودات زنده گیاهی دارند ، و از طرفی پیامدهای توسعه شهری و معضلات زیست محیطی ، لزوم ایجاد فضای سبز و گسترش آن را امری اجتناب ناپذیر می نماید و لزوم افزایش سرانه فضای سبز شهرمان را همزمان با این پیامدها ، امری ضروری و مهم نشان می دهد ، با توجه به این موارد که ذکر گردید سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری ارومیه نیز همانند دیگر شهرها فعالیتهای گسترده ای در جهت افزایش سرانه فضای سبز در برنامه هایش دارد ، به ویژه افزایش سرانه فضای سبز در مناطق محروم و بافت قدیمی شهر که بعلت نبود فضای خالی امکان افزایش سرانه در آن بسیار محدود است که امیدواریم با همت و تلاش ما و همچنین مشارکت شهروندان محترم  ، در این مناطق نیز همانند دیگر مناطق شهری ،  بتوانیم به افزایش سرانه فضای سبز شهری  دست یابیم .

 در حال حاضر سرانه فضای سبز درون شهری ارومیه بدون احتساب باغات محدوده و حوزه استحفاظی به بیش از  9 متر مربع رسیده که سعی سازمان برای سالهای آینده ، بر این است که با احداث و ایجاد کمربند سبز – باغ پارکها – انواع پارکهای همسایگی – محله ای و ... سرانه فضای سبز را به 12 متر مربع که در حدود بالای دامنه ی  سرانه کشوری برای هر نفر محسوب می شود برسانیم.

4-   گونه هایی گیاهی که در شهر کاشت می گردد به چه صورت تهیه و کاشت می گردد و سازمان شما چه اقداماتی در جهت تولید انواع گونه های درختی ، درختچه ای و فصلی دارد ؟

 

ساز مان ما با در اختیار داشتن 3 نهالستان به مساحت 20 هکتار ، تمام گونه های مورد نیاز درختی و درختچه ای و انواع بوته های فصلی و دایمی را توسط عوامل اجرایی خود تولید و به بسترهای اصلی که همان پارکها ، خیابانها ، بلوارها و میادین است منقل می نماید و در طول سال در 3 نوبت کاری انواع تولیدات زینتی را به صورت گلهای بهاری ، تابستانی و پاییزی کاشته و باعث زیبایی و طراوت شهر می گردد  .

نهالستان واقع در دیگاله نقش محوری را در تولید بوته های فصلی و دائمی و درختچه داراست و نهالستانهای قرالر و ارغوان نیز در تولید درخت نقش اساسی دارند .

در سالهای اخیر با احداث 3500 متر مربع گلخانه مدرن و پیشرفته در نهالستان دیگاله که مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی قابل کنترل از طریق نرم افزار تخصصی کامپیوتری و مجهز به سیستم آبیاری خودکار و خود کنترل از لحاظ دمایی ، رطوبت ، نور و گازهای گلخانه ای بوده تولیدات سازمان به بیش از دو و نیم  میلیون از انواع بوته های فصلی و دائمی و درختچه ای رسیده است که سازمان پارکها و فضای سبز ارومیه در زمره شهرهائی قرار دارد که به این سیستم گلخانه ای پیشرفته تجهیز گردیده است .

 

مهندس مناف زاده مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز در پایان ضمن توصیه به شهروندان جهت حفظ و توسعه فضای سبز ، برای همگی آرزوی سلامت و شادابی نمود و مجموعه شهرداری را آماده خدمت رسانی و دریافت نظرات و پیشنهادات شهروندان عزیز بر شمرد.

Print
1191 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان