• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

مدیریت نوین پسماند با بکارگیری از فناوریهای روز و بومی
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

مدیریت نوین پسماند با بکارگیری از فناوریهای روز و بومی

جهت بررسی چالش‌ها و راهکارهای بهبود موضوع مدیریت پسماند و بروز شدن خدمات با فناوری های روز دنیا جلسه‌ای فی ما بین « احد یوسفی» رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه، «علی محمد نیکبخت» سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان غربی و با حضور جمعی از روسای شرکت‌ها مستقر در پارک و فناوران استان برگزار شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه با اشاره به اینکه امروزه توليد زباله به عنوان يكي از چالش‌هاي مديريت شهري و محيط زيست در کل دنیا و به تبع آن در کشور و شهر ارومیه مطرح است، اظهار کرد: زباله به منابع اصلي خسارت مي‌زند. برخي افراد بدون توجه به اين مسايل به شيوه‌هاي مختلف زباله توليد مي‌كنند و اين در حالي است كه اگر توليد زباله به طور صحيح مديريت نشود، سلامت افراد جامعه را به خطرمی‌اندازد.

«احد یوسفی» عنوان کرد: در شهر ارومیه به طور روزانه 500 تن زباله تولید و روانه محل دفن زباله (سایت نازلو) ارومیه می‌شود و برای تحقق این امر روزانه 880 پاکبان و 130 دستگاه فعالیت می‌کنند و زمینی به مساحت 80 هکتار برای این منظور اشغال شده است. موضوع حائز اهمیت در این زمینه کنترل آلودگی‌های محیط از جمله مواد زاید جامد و پسماندها است که بخش مهمی از چالش سازمان را تشکیل داده است.

وی گفت: با توجه به اينكه زباله طلاي كثيف ناميده مي‌شود، مي‌توان با اتخاذ تصميمات مناسب نسبت به رفع معضل زباله و استفاده بهينه از آن اقدامات مناسب را انجام داد و با جلوگیری از هدر رفت سرمایه و مدیریت آن برای گام‌های اساسی‌تر در حوزه پسماند قدم برداشت.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه نبود باکس‌های زیرزمینی برای انباشت زباله شهری، عدم وجود کارواش‌های شستشوی مکانیکی و نبود جایگزین مناسب برای جارو را از جمله مشکلاتی دانست که در نگاه اول شاید ساده به نظر بیاید ولی همین کمبودها سبب شده سالیانه هزینه گزافی به سازمان تحمیل شود که حل هر کدام از موارد مذکور می‌تواند از هزینه‌های اضافی سازمان بکاهد.

وی نیاز به استفاده از فناوری در زمینه تفکیک از مبدا را برای سازمان ضروری دانسته و گفت: در تلاش هستیم که اپلیکشینی بدین منظور برای مدیریت پسماندهای تفکیک شده توسط خانوارها راه‌اندازی کنیم تا این موضوع بیش از پیش در میان شهروندان ارومیه مورد توجه قرار گیرد و تا حدودی از میزان زباله دفن شده در محل دفن بکاهد.

یوسفی افزود: جاروهای اشمیت و جاروهای مکانیکی موجود در سازمان مدیریت پسماند برای راه‌اندازی نیازمند دانش فنی هستند که امید داریم در این زمینه شرکت‌های مستقر در پارک همکاری لازم را داشته باشند تا با راه‌اندازی جاروها نیاز به نیروی انسانی جهت پاکسازی شهر در مراکز پرخطر کاهش یابد و هیچ گونه خسارت جانی به هیچ یک از پرسنل وارد نشود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه خاطر نشان کرد: همچنین سازمان در زمینه پردازش زباله و تبدیل آن به کمپوست یا ورمی کمپوست از ایده‌های موجود شرکت‌ها استقبال می‌کند تا با استفاده از توان و دانش فناوران شهرمان بتوانیم از وابستگی موجود به شهر یا کشورهای دیگر بکاهیم و در جهت مدیریت هر چه بهتر قدم برداریم.

یوسفی تصریح کرد: سازمان مدیریت پسماند معتقد است که اکثر مشکلات فنی و تخصصی این سازمان میتواند با هماهنگی و ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان داخلی به راحتی و با کمترین هزینه حل شود و نیازی به حضور کشورهای خارجی نداریم.

وی تاکید کرد: معتقدیم که با بهره‌گیری از توان داخلی و نخبگان بومی قادر هستیم به هر موفقیتی دست یابیم و تنها کافی است نیاز و ایده در یک مسیر قرار بگیرد و حمایت صورت گیرد.

سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان غربی ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه اظهار کرد: امروزه تمام جهان و به تبع آن کشور ما به اهمیت استفاده از دانش بنیان برای برطرف کردن نیازها و مشکلات شهری پی برده و تا حد ممکن نیز بدان تمسک جسته است و شهرداری مشهد را می‌توان از نمونه‌های عینی موفق در استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان معرفی کرد.

«علی محمد نیکبخت» افزود: نگاه جدیدی که مدیریت سازمان پسماند شهرداری ارومیه در مجموعه خود ایجاد کرده است و علاقمندی این سازمان به استفاده از دانش بنیان و ظرفیت شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی نویدبخش روزهای خوبی برای شهر ارومیه است.

وی گفت: پارک علم و فناوری آذربایجان غربی نیز با تمام توان و ظرفیت خود این آمادگی را دارد که از شرکت‌هایی که در مقوله پسماند علاقمند به همکاری و تولید ایده و فکر هستند، حمایت کند تا در سایه‌سار تعامل بین پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه توسعه و تعالی در شهر ارومیه به وضوح دیده شود و جنبه جدیدی از مدیریت شهری که همانا مقام معظم رهبری نیز بدان تاکید کرده اند و آن استفاده از توان و تفکر جوانان کشور است در صنعت شهر و استانمان نمود یابد.

نیکبخت خاطر نشان کرد: با سود جستن از دانش بنیان در زمینه مدیریت پسماند شهرداری ارومیه می‌توان در جهت تبدیل پسماند به ارزش افزوده قدم‌های مفیدی را برداشت.

همچنین در ادامه جلسه مدیرعاملان شرکت‌های حاضر در جلسه به بیان ایده و طرح‌های خود در  زمینه پسماند پرداختند و مقرر شد ایده‌های مذکور هر یک به طور جداگانه و در جلسات تخصصی مورد بررسی قرار گیرد تا به حصول نتیجه منجر شود. هر دو مسئول در پایان این جلسه را آغازی برای کارها و اقدامات آتی قلمداد کردند.

Print
290 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان