• پرتال قدیم

مقالات

آیین نامه دستورالعمل ساماندهی جمع آوری ، حمل و دفع نخاله
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: مقالات

آیین نامه دستورالعمل ساماندهی جمع آوری ، حمل و دفع نخاله

اولین قدم جهت هر گونه برنامه ریزی شناخت و شناسایی مراکز تولید خاک و نخاله می باشد که بطور کلی منابع تولید خاک و نخاله را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:

الف- خاک و نخاله حاصل از ساخت و ساز ها و تعمیرات انواع ساختمان :

رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای مسکن از یکطرف و سیاستهای دولت برای گسترش انبوه سازی موجب گشته است که سالانه میلونها تن خاک و نخاله ناشی از عملیات فوق تولید گردد.

ب- مصالح حاصل از حفاری ها :

بخش عمدهای از خاک و نخاله ها ناشی از فعالیت های عمرانی و در نتیجه حفاری ها ی گوناگون در سطح شهر می باشد. اینگونه فعالیتها توسط سازمانها و ادارات برق، آب و فاضلاب، گاز، مخابرات و شهرداری انجام می گیرد. همچنین حفاریهایی که به منظور اجرای فنداسیون ساختمانها انجام می پذیرد از این جمله می باشد.

ج- خاک و نخاله ناشی از ساختمانهای فرسوده :

بخشی از خاک و نخاله ها ی تولیدی حاصل از تخریب ساختمانهای فرسوده می باشدکه مالکین آن برای تعمیر آن مجبور به تخریب آن می باشند ودر موارد زیادی هم تخرببها برای ساختن ساختمانهای بلند مرتبه صورت می پذیرد، که ضایعات ناشی از آن قابل توجه می باشد.

به منظور سامان بخشیدن مواد زائد مذکور بایستی در سه زمینه زیر برنامه ریزی و روشهای نوین را جایگزین کرد.

الف: جمع آوری- ب: حمل- ج: دفع

اجرای ضوابط مندرج در این دستورالعمل که به تفکیک سه زمینه فوق الذکر تنظیم گردیده می تواند موجب سامان یافتن امر مذکور گردد.

 

الف: جمع آوری

1- جمع آوری ضایعات ساختمانی ( نخاله) شامل ضایعات ناشی از تعمیرات یا نوسازی

1-1 ریختن ضایعات ساختمانی در شوارع، معابر، باغچه های کنار خیابان و اراضی مجاور ساختمانها ممنوع می باشد.

   2-1 شهرداری موظف است هر گونه پروانه ساخت یا تعمیرات ساختمانی را برای اشخاص حقیقی یا حقوقی مشروط بر عقد قرارداد    نامبردگان با شرکتهای مجاز حمل و نقل ضایعات ساختمانی صادر نماید.

تبصره1: شرکتهای مجاز حمل و نقل ضایعات ساختمانی شرکتهایی هستند که مجهز به کامیون بازو غلطان بوده و دارای تعداد کافی پاکت در سایز های متنوع می باشند این شرکتها تحت قانون نظام صنفی در قالب اتحادیه صنف کامیون داران حمل ضایعات ساختمانی با تقاضای شهرداری و همکاری مجمع امور صنفی ساماندهی خواهند شد.

تبصره2: این شرکتها بایستی مجوز دورهای فعالیت را از ستاد خاک و ناخاله سازمان بازیافت دریافت نمایند.

تبصره3: شرکتهای مذکور بلافاصله پس از عقد قرارداد با متقاضیان دریافت پروانه ساخت یا تعمیر اقدام به استقرار پاکت در محل پروژه نموده و پس از تکمیل ظرفیت پاکت با تقاضای تلفنی مالک اقدام به حمل پاکت پر و جایگزینی پاکت خالی می نمایند.

3-1 مالک پروژه (مجوز گیرنده) موظف است ضایعات ساختمانی مربوطه را فقط در پاکتهای ویژه مذکور در تبصره 3 تخلیه و پس از پر شدن هر پاکت مراتب را به شرکت طرف قرارداد اطلاع تا نسبت به برداشت و جایگزینی پاکت اقدام نماید.

4-1 جمع آوری و پرتاب هر گونه ضایعات ساختمانی که موجب پراکندگی خاک و آلودگی محیط زیست گردد ممنوع می باشد.

5-1 جمع آوری و انتقال ضایعات ساختمانی از طبقه همکف یا سایر طبقات بایستی با وسایل مناسب انجام و انتقال ضایعات مذکور از طبقات بالا به پایین توسط کانالهای هدایت کاملا" سر پوشیده مجاز است و چنانچه این انتقال به معابر عمومی باشد بایستی مستقیما" در کامیون یا پاکتهای ویژه تخلیه گردد.

6-1 در محدوده های بافت قدیم و بعضی از معابر شهری که امکان تردد کامیون بازو غلطان وجود ندارد بایستی نخاله را در گونی های مناسب به بیرون از محل پروژه منتقل و از طریق شرکتهای مجاز بارگیری و حمل گردد.

7-1 مدیریت امور شهری و تخلفات مناطق شهرداری موظف به شناسایی متخلفین از ضوابط فوق بوده و بایستی مراتب به ستاد خاک و نخاله مستقردر سازمان بازیافت و تبدیل مواد گزارش گردد و همچنین ستاد موظف به پیگیری قضایی متخلفان از طریق مراجع ذیربط می باشد.

2- جمع آوری مصالح اضافی ناشی ازهر گونه حفاری :

1-2 ریختن مصالح اضافی ناشی ازهر گونه حفاری در شوارع ، معابر و غیره منوط به مجوز موردی شهرداری بوده وبایستی با زمانبندی مورد تائید شهرداری اجرا و جمع آوری گردد.

2-2 جمع آوری و بارگیری اینگونه مواد نباید موجبات پراکندگی گرد و خاک را فراهم نماید.

3-2 نظافت و شستشوی محل دپو پس از بارگیری الزامی بوده و فرد حقیقی یا حقوقی دارای مجوز مسؤول حسن اجرا ی این بند می باشد.

4-2 بارگیری فقط بایستی توسط کامیونهای دارای مجوز از ستاد خاک و ناخاله انجام پذیرد و فرد حقیقی یا حقوقی دارای مجوز مسؤول حسن اجرای این بند می باشد.

5-2 مدیریت امور شهری و تخلفات مناطق شهرداری موظف به شناسایی متخلفین از ضوابط فوق بوده و بایستی پرونده لازم را برای موارد مذکور تنظیم و به ستاد خاک و ناخاله ارسال نماید. همچنین ستاد موظف به پیگیری قضایی متخلفان می باشد.

6-2 ستاد خاک و ناخاله سازمان بازیافت موظف به تشکیل پرونده برای کامیونهای مورد نظر بوده و طبق مقررات مجوز لازم را صادر نماید.

3- جمع آوری خاک و نخاله ناشی از تخریب:

1-3 ریختن ضایعات ناشی از تخریب در شوارع، پیاده روها، باغچه و جداول ممنوع می باشد.

2-3 تخریب الزاما" بایستی در شب انجام پذیرفته و مجوز لازم از مبادی ذیربط بالاخص اداره راهنمایی و رانندگی اخذ گردد. فرد حقیقی یا حقوقی دارای مجوز مسوول حسن اجرا ی این بند می باشد.

3-3 بارگیری همزمان با تخریب و به صورت مستقیم در محل تخریب انجام پذیرد و فقط کامیونهای دارای مجوز از ستاد خاک و نخاله مجاز به بارگیری می باشند.

4-3 مدیریت امور شهری و تخلفات مناطق شهرداری موظف به شناسایی متخلفین از این ضوابط بوده و باید پرونده لازم را برای موارد مذکور تنظیم و به ستاد خاک و نخاله ارسال نماید. همچنین ستاد مذکور موظف به پیگیری قضایی متخلفان می باشند.

ب: حمل

1-عملیات مذکور شامل حمل ضایعات ساختمانی، حفاری و تخریب می باشد.

2- حمل ضایعات موضوع بند (1) ب منحصرا" بایستی توسط کامیونهای دارای مجوز از ستاد خاک و نخاله صورت پذیرد.

3- حمل ضایعات ساختمانی شامل نوسازی یا تعمیر بایستی توسط شرکتهایی انجام پذیرد که دارای مجوز از ستاد خاک و نخاله سازمان بازیافت بوده و منحصرا" به وسیله کامیون بازو غلطان انجام پذیرد و صدور هر گونه مجوز نوسازی یا تعمیر منوط به عقد قرارداد با شرکتهای مورد تائید ستاد خاک و نخاله سازمان بازیافت می باشد.

4- کامیونهای موضوع بند 2 ب موظف خواهند بود نسبت به الصاق بر چسب ویژه بر روی سمت راست شیشه جلو اقدام و بار خود را با چادر کاملا" بپوشانند و راننده مسوول حسن اجرای این بند می باشد.

5- چنانچه بر اثر وجود شکاف یا نقص در مخازن کامیونها ضایعات در حین حمل به بیرون ریخته شود مجوز کامیون برای مدت سه ماه باطل و مراتب از طریق مراجع قضایی بایستی پیگیری گردد. امور شهری و تخلفات مناطق همچنین عوامل نظارتی و حقوقی سازمان بازیافت مسؤول حسن اجرای این بند می باشند.

6- کامیون حامل ضایعات مذکور بایستی همواره همواره تمیز بوده و قبل از خروج از محل بارگیری و ورود بر روی شوارع شهری روی سکوی شنی یا آسفالت مستقر و چرخها کاملا" شستشو شود.

7- هر گونه اثرگذاری چرخها بر روی شوارع شامل خاک خشک یا مرطوب و غیره ممنوع بوده و وجود آ ن به نشانه عدم رعایت راننده به وظیفه مندرج در بند 6 ب می باشد در هر صورت راننده مسوول حسن اجرای این بند است و در صورت عدم رعایت عوامل شهرداری موظف به رسیدگی و پیگرد قضایی متخلفان می باشد.

ج: دفع

1-روش دفع ضایعات ساختمانی بایستی مطابق با اصول علمی روز انجام پذیرد سازمان بازیافت مسؤول حسن اجرای این بند  می باشد.

2-چنانچه انتخاب و عملیات دفن ضایعات مذکور به عنوان روش تام یا یکی از روشهای برگزیده دفع انتخاب گردد بایستی امر بازیافت مواد در سایت دفن پیش بینی و انجام پذیرد.

3- سازمان بازیافت مکلف به شناسایی و انتخاب سایت دفن می باشد.

4- اداره املاک شهرداری موظف به احراز مالکیت و تعیین تکلیف رسمی محل مذکور پس از پر شدن و پوشش نهایی با مالکین احتمالی می باشد.

5- شهرداری مناطق موظف به تعیین کاربری محدوده مذکور می باشد.

6- سازمان بازیافت مکلف به راه اندازی، بهره برداری و پوشش نهایی سایت مطابق با کاربری تعریف شده می باشد.

 

Print
7979
try to be succesful by your own skill..
دی ان ان