اجرایی شدن فاز سوم سامانه شهر صد با محوریت اجرای الکترونیکی احکام ماده ۱۰۰
در راستای بهرهمندی شهروندان از خدمات الکترونیکی و توسعه این خدمات در حوزه آرا ماده ۱۰۰، فاز سوم سامانه شهر صد با محوریت اجرای الکترونیکی احکام ماده ۱۰۰ در تمامی مناطق پنجگانه شهرداری وارد فاز اجرایی میشود.
به گزارش امور ارتباطات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه، این سامانه(سامانه ابلاغ و اجرای احکام آرا ماده صد) که توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه کدنویسی و تولید شده و همچنین با پیگیری دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارومیه پیش از این در شهرداری منطقه پنج ارومیه به صورت پایلوت راهاندازی شده بود، نتایج موفقیت آمیزی داشته است.
با راهاندازی فاز سوم سامانه شهر صد پروندهای که از ماده صد رأی آن مشخص شد به منطقه ارسال میشود و اگر رسیدگی نشود با ابزارهای نظارتی که برای پیگیری امور قرار داده شده، مناطق را ملزم به پاسخگویی میکند.
در این سامانه چنانچه رأی بدوی بوده و شهروندان اعتراض داشته باشند، میتوانند به صورت سیستمی اعتراض خود را ثبت کنند که این اعتراض از مناطق به اداره کمیسیونهای ماده صد ارسال و سپس از آنجا به تجدیدنظر ارجاع میشود و آرا تجدیدنظر نیز از همین طریق به شهروندان اطلاعرسانی و ابلاغ میشود و پس از آن به واحد درآمد ارجاع میشود تا پس از تجمیع عوارض و جرایم موجود به منطقه مجدد ارسال و در صورت عدم پرداخت به اجرای احکام فرستاده میشود.
چنانچه شهروندی به آرا اجرای احکام نیز بیتوجهی کند پلمپ اماکن تجاری و همچنین ارجاع به کمیسیون ماده ۷۷ در دستور کار قرار میگیرد.
امکان نظارت مستمر و لحظهای و پیگیری دلیل تأخیر در رسیدگی به پروندهها در هر مرحلهای از مراحل فوق از جمله مهمترین مزایایی است که موجب شفافیت کامل و بهبود کارکرد در این راستا میشود.
همچنین پیش از این فازهای اول و دوم سامانه شهر صد با موضوع ارجاع الکترونیکی قرارهای کارشناسان رسمی دادگستری و ابلاغ الکترونیکی با هدف تسهیل در ارایه خدمات و کاهش چرخه فرآیند صدور آرا رونمایی شده بود.
از مهمترین مزایای فازهای قبلی این سامانه میتوان به تسریع و بهبود روند ارجاع پروندههای ماده صد به کارشناسان دادگستری، تسهیل و شفافیت فرآیندهای مربوط به پرونده های ماده صد، دسترسی سریع و آسان کارشناسان دادگستری به کارتابل شخصی خود، ثبت آنلاین نتیجه بازرسی کارشناسان، حذف مراجعات حضوری کارشناسان به کمیسیون ماده صد، ارائه کارتابل مدیریتی تحت وب و گزارشات متنوع را می توان مورد اشاره قرار داد.
همچنین بررسی آنلاین و ارزیابی دقیق پروندهها، ایجاد وحدت رویه و اشل واحد، حذف مراجعات حضوری و دسترسی مناطق از آخرین وضعیت ارسالی پروندهها با افتتاح فاز اول و دوم سامانه شهر صد امکانپذیر شده بود.
با استفاده از این سامانه ضمن تهیه و تکمیل پایگاه داده پروندهها، شفافسازی گردش پروندههای ماده ۱۰۰ و بهبود روند ابلاغ آرا را شاهد خواهیم بود.
شایان ذکر است این پروژه یکی از اقدامات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای ایجاد شهرداری هوشمند محسوب شده که با شفافسازی موضوعات موجب جلب اعتماد عمومی و رضایتمندی حداکثری شهروندان میشود و بنا بر آمار دبیرخانه کمیسیونهای ماده صد، سامانه محور و الکترونیکی کردن امور در این حوزه منجر به صدور آرا بهتر و در عین حال تسریع در امور شهروندان شده است.