• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

ارومیه، شهر خوشه های زرین و یاقوتی انگور
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

ارومیه، شهر خوشه های زرین و یاقوتی انگور

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی روز دوشنبه در نشست خبری که در محل هتل آریا برگزار شد از برگزاری اولین جشنواره ملی انگور در ارومیه خبر داد و افزود:جشنواره ملی انگور، با شعار "اقتصاد و سلامتی "و با هدف معرفی توانمندی ها و پتانسیل های آذربایجان غربی و حفظ آیین، آداب و رسوم منطقه به گردشگران داخلی و خارجی برگزار می شود.

جعفر ذوالفقاری با بیان اینکه این جشنواره به همت بخش خصوصی و با همکاری صمیمانه شهردار اورمیه برگزار میشود تصریح کرد: برداشت انگور و پخت دوشاب توسط باغداران منطقه دحضور بازدید کنندگان ،عرضه فرآورده های محصولات انگور بصورت کشمش،دوشاب، آبغوره، شیره انگور، روغن هسته انگور، غذاهای محلی تهیه شده از آن، نمایش گونه های مختلف انگور، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی آذربایجان، بازدید از باغات نمونه، اجرای همایش یک روزه با عنوان" انگور ثروت پنهان"، توسعه گردشگری کشاورزی و اجرای کنسرت موسیقی سنتی از عمده برنامه های جنبی این جشنواره خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی افزود: معرفی فرآورده های این محصول در محیط زنده و سنتی، نمایش باورها و اعتقادات مردم در مورد این میوه و در هنگام عمل آوری فرآورده های آن به شکل سنتی، برنامه چیدن محصول از باغات و دیدار از باغات انگور استان برای بازدید کنندگان و نیز بیان فواید و جایگاه محصول انگور و فراورده های آن در تغذیه از محورهای اصلی این جشنواره است.

ثبت ملی جشنواره انگور

جعفر ذوالفقاری از زمینه سازی برای ثبت ملی جشنواره انگور استان خبر دادو افزود: در کنار پیگیری برگزاری جشنواره‌های سیب و گیلاس در حال حاضر تلاش میکنیم با مکاتباتی که با تهران داریم جشنواره انگور را در ردیف میراث فرهنگی کشورمان به ثبت برسانیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: جشنواره ملی انگور در ارومیه فرصتی برای نمایش مظلومیت حوزه فرهنگ  و گردشگری در این منطقه است ونیز این جشنواره فرصتی فراهم آورده تا با شعاع بخشیدن به حوزه گردشگری، ظرفیت‌های این منطقه را به همگان معرفی کنیم وبا استفاده از اجرای سالیانه چنین جشنواره هایی، درهای بازارهای هدف و اقتصادی را به روی استان بگشاییم.

.وی تصریح کرد: حفظ پیشینه و تاریخ این سرزمین که در قالب آثار مختلف فرهنگی و فیزیکی تبلور یافته به تنهایی با بضاعت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میسر نمی‌شود بلکه باید همه دستگاه‌ها با همراهی مردم در نگهداشتن میراث کهن استان مسئولیت پذیر بوده و نقش آفرین باشند.

انتقاد ذوالفقاری از عدم تخصیص اعتبارجهت حفظ میراث

وی نگاه کم عمق فرهنگی به داشته‌های مختلف این سرزمین را یک آسیب جدی دانست و افزود: لازم است که عمق بخشی به نوع نگاه به فرهنگ و موضوعات فرهنگی را در قالب باورهای مدیریتی و عمومی صورت دهیم.

به گفته وی مدیریت مالی در پاسداشت حوزه میراث فرهنگی بسیار حائز اهمیت است اما متاسفانه هیچ نگاه ثمر بخشی به این حوزه نمی‌شود و اعتبارات مطلوبی به این سازمان اختصاص نمی‌یابد.

جایگاه استان در رتبه فعلی برازنده داشته‌ها و جذابیت‌های فراوان آن نیست

ذوالفقاری استان آذربایجان غربی را در بسیاری شاخصه‌ها ممتاز و متفاوت از سایر استان‌ها ارزیابی کرد و گفت: بخشی از جاده ابریشم از دل این استان می‌گذرد و شرایط ویژه مرزی و موقعیت بین‌المللی دارد و از بسیاری جهات دارای برجستگی‌های کم نظیر است.

وی خاطر نشان کرد: جایگاه استان در رتبه فعلی برازنده داشته‌ها و جذابیت‌های فراوان آن نیست و باید نوع نگاه به موضوعات فرهنگی در آذربایجان غربی تغییر یابد..

وی افزود: بیش از 50 قلم انگور در ارومیه برداشت می‌شود و در کنار این محصول کشاورزی ظرفیت‌های متفاوت فرهنگی نهفته است که باید به مردم کشورمان شناسانده شود.

آذربایجان غربی در حوزه فرهنگی و گردشگری استان مظلومی است

ذوالفقاری تصریح کرد: آذربایجان غربی در حوزه فرهنگی و گردشگری استان مظلومی است و باید به کمک رسانه‌ها ظرفیت‌های این استان باز‌شناسی و بازتعریف شده و برای مردم شناسانده شود که از همین مسیر فرصت‌های سرمایه‌گذاری پدید آمده و توسعه گردشگری استان رقم می‌زند.

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در پایان اظهار داشت: محصول انگور که اززمانهای کهن دراین استان کشت و برداشت می شود و هم اکنون نیز در سطح کشور به نماد آذربایجان غربی تبدیل شده است، در کنار مزیت های اقتصادی از جایگاه ویژه ای در سلامتی و تغذیه مردم منطقه و نیز اشتغال جوانان برخوردار است.

پیشینه 4هزار ساله انگور در اورمیه

دکتر توحید ملک زاده، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار امید در خصوص پیشینه انگور اورمیه گفت: اورمیه یکی از آبادترین شهرهای آذربایجان غربی بوده و به جهت حاصلخیزی حرف اول در کشاورزی را می زند که انگور  ازمهمترین محصولات این شهر است که در تاریخ از درخت مو و میوه انگور این منطقه به کرات صحبت شده است.

این محقق و نویسنده با بیان اینکه شهر اورمیه از قدیم الایام  شهری حاصلخیز با باغات و جنگلهای بهم پیوسته بوده خاطر نشان ساخت: در کتیبه ها و نوشته های ترکان سومرنشانی  از تاکستان ها و جمگلهای این منطقه وجود دارد و نیز از کتیبه های بجای مانده از اورارتوئیان در چهار هزار سال قبل در می یابیم که منطقه اورمیه بسان جنگل بهم بافته بوده و انواع میوه جات از این جنگلها بدست می آمد.

این استاد دانشگاه افزود: جهانگردان اسلامی نیز از انگور ارومیه یاد کرده اند که حمدالله مستوفی درگذشته سال 740قمری در وصف اورمیه می نویسد "اورمیه باغستانهای فراوانی دارد و از میوه هایش انگور خلوقی و امرود پیغمبری و الوی زرد به غایت خوبست".

دکتر ملک زاده گفت: وجود انواع و اقسام انگور که بیش از 30نوع در اورمیه وجود دارد نشان از قدمت این میوه در اورمیه می باشد همچنین مراسمات و فلکولور مردم اورمیه نیز حول محور انگور بی نظیر است.


Print
2659 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان