• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ارومیه عنوان کرد: پیوست فرهنگی لازمه کارهای فیزیکی است
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ارومیه عنوان کرد: پیوست فرهنگی لازمه کارهای فیزیکی است

به گزارش روابط عمومی شهرداری ارومیه، وی در گفتگو با همشهری ابتدا در تعریف خود از فرهنگ اشاره ای به نامگذاری سال 93 از سوی مقام معظم رهبری به نام «فرهنگ و اقتصاد» می کند و این که «عزم ملی و مدیریت جهادی» راه های رسیدن به فرهنگ هستند و باید در خدمت آن قرار گیرند.
عبداله زاده می گوید: اگر فرهنگ در شهر ما به درستی معماری شود، می تواند آن را به عنوان رفرنس به کل کشور و حتی جهانیان معرفی کند.
او با این توضیح که «عینکی که با آن به فرهنگ نگاه می کند متفاوت است» می افزاید: در فناوری مدل های متفاوتی داریم که یکی از آن ها اطلس تکنولوژی است. در این مدل از فناوری 4 مولفه سخت افزار، نرم افزار، مغزافزار و سازمان افزار محوریت دارند. رساندن تکنولوژی به حد استانداردهای نهایی در این 4 مولفه کارنامه سیستم را در حوزه های فردی، منطقه ای وبین المللی ارتقاء می دهد.
فرهنگ عامل ترقی یا پاشنه آشیل؟
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ارومیه در ادامه با ذکر این نکته که در حوزه فرهنگ هنوز تا رسیدن به مرزهای ایده آل فاصله داریم، اظهار می دارد: معتقدم فرهنگ همچنان که عامل ترقی و سربلندی یک ملت می تواند باشد، به همان اندازه ظرفیت پاشنه آشیل جامعه شدن را دارد.
این مدرس دانشگاه تاکید می کند: باید سریع سطح فرهنگی جامعه را با یک مدیریت جهادی به سمتی ببریم که هم اکنون حوزه عمرانی و خدمات شهری و فضای سبز قرار دارد. در واقع «صحبت از نیمه خالی لیوان به نوعی تشکر از نیمه پرلیوان نیز هست!»
او در توصیح این نظریه اش می گوید: قرار نیست سرعت کار فیزیکی را بگیریم، به دنبال این هستیم که پیوست فرهنگی کارهایی که به زحمت و تلاش شبانه روزی زیاد انجام گرفته است را طراحی و تعبیه کنیم و این کار به نظر من نه واجب کفایی، که واجب عینی است و باید همه آستین ها را بالا بزنیم و مسئولانه در این امر ورود کنیم.
در تاریخ باید سوار اسب تندروی فرهنگ شد
این مدیر پیشتر صنعتی که تجربه هایش در حوزه تولید را در دانشگاه صنعتی ارومیه به دانشجویانش انتقال می دهد در تفسیر سخن مقام معظم رهبری که فرموده اند « هیچ تفکری در تاریخ ماندگار نشد مگر بر بستر هنر» می گوید: برای ماندگار شدن در تاریخ باید سوار اسب تندروی فرهنگ شد و این اسب را ماهرانه پیش راند. به دنبال این هستیم که با تیمی از نیروهای زبده فرهنگی که در اختیار داریم برای ماندگاری چهره زیبای شهر که هم اکنون ترسیم شده، در تاریخ تلاش کنیم.
اما توجه به بعد عمرانی صرف در طول یکی دو سال اخیر یکی از دلنگرانی های اهالی فرهنگ بود که احساس می کردند با توجه نکردن به مقوله های نرم افزاری و فرهنگی شاید به حافظه تاریخ سپرده شده و ماندگاری لازم را نداشته باشد.
این مهم وقتی بروز کرد که یکی از مهم ترین ماموریت های شهرداری ارومیه در حوزه عمرانی یعنی تکمیل رینگ اول کمربندی با افتتاح پل میرزای شیرازی به خط پایان خودش رسید. با این اتفاق صاحب نظران قطار پرشتاب توسعه شهر را متوقف شده تصور کرده و فعالیت های عمرانی را اشباع شده تلقی کردند. راه برون رفت از این انسداد بی شک تزریق روحیه فرهنگی برای ادامه کار بود، امری که عبداله زاده معتقد است پایان ناپذیر است.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ارومیه می گوید: کار فرهنگی مسابقه بدون خط پایان است. او از مکتبی فکری نام می برد که اذعان دارد هدف ها چون پویا و داینامیک هستند، بنابراین هرچقدر به سمت هدف حرکت کنیم آن را رشد داده و دورتر خواهیم یافت بنابراین متاثر از همین رشد جامعه هم به رشد و تعالی خواهد رسید.
عبداله زاده می افزاید: هیچ مفهومی در حوزه جامعه شناسی ما چنان گسترده و فراگیر نیست. در فرهنگ ما هم ورزش را داریم، هم هنر را، هم تاریخ، میراث گذشتگان، مذهب و هم اخلاق را. پس اگر گفته شود فرهنگ چیزی است که جامعه را بی نیاز از داشتن هرچیزی می کند سخن به گزافه نگفته ایم.
وی درباره برنامه هایش به عنوان اولین معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ارومیه می گوید: از یکسو باید به سطح توقعات مردم توجه کنیم. مردمی که تغییرات شهر را با شتاب خیره کننده ای در یکی دوسال اخیر دیده اند و انتظار دارند کارهای فرهنگی باید همسو و شانه به شانه توسعه شهر پیگیری شود. از سویی باید توجه داشت که این حرکت پرشتاب متوقف نخواهد شد بنابراین مسئولیت جهادی ما در این میان دو چندان خواهد شد.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ارومیه در پایان ابراز امیدواری کرد که دنبال این هستیم فرهنگ این شهر به مثابه قطاری باشد که هر لحظه از پنجره آن به بیرون نگاه می کنیم منظره جدیدی ببینیم. اگر مناظری که می بینیم ایستا و تکراری شود مطمئن باشید که در ذهن شهروندانمان دلزدگی و یاس ایجاد خواهیم کرد.
Print
1052 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان