• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار: ارومیه دومین شهر اجرا کننده جشنواره محلات در کشور است
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار: ارومیه دومین شهر اجرا کننده جشنواره محلات در کشور است

«محله» جامعه ای کوچک در دل جامعه ای بزرگ و شلوغ به نام شهر است. محله جزئی از کل بزرگ و به بیانی خشت اول بنای شهرهای امروزی است که اگر بنای آن درست و حساب شده چیده شود در شکل گیری شهری زیبا، توسعه یافته و مدرن بسیار موثر خواهد بود.
اداره شهری که به مرز کلان شدن نزدیک شده بدون به رسمیت شناختن موجودیت محله ها امری دشوار است. محلات نه تنها باید در توسعه همه جانبه شهر سهیم باشند بلکه خود این جامعه های کوچک نیز باید از سازوکاری برای مدیریت و مشارکت جستن از آحاد شهروندان برخوردار باشند.
مجموعه برنامه هایی که با محوریت محلات از ابتدای سال جاری در مدیریت شهری در حال اجراست نیز ناظر به این امر است. احیاء سراهای محلات، بازیهای بومی محلی، جشنواره های محله ای، فرهنگسراها و دوره های اوقات فراغت در محلات و در تازه ترین اقدام جشنواره ای تحت عنوان «محلات» که توسط معاونت تازه تاسیس یافته فرهنگی اجتماعی شهرداری ارومیه و سازمان فرهنگی ورزشی این معاونت کلید خورده و در حال اجراست. جشنواره ای که از چهارم مهرماه شروع شده و تا پنجم آبان ماه در نقطه شهر ارومیه پیگیری خواهد شد.
اما این جشنواره چگونه برنامه ای است و تفاوتش با برنامه های سابقا اجرا شده شهرداری ارومیه چیست و قرار است چه هدفهایی را مدنظر قرار دهد، سوالاتی هستند که معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ارومیه در گفتگو با خبرنگار همشهری به آنها پاسخ می دهد.
دکتر سهراب عبداله زاده ابتدای صحبتهایش تاکید می کند که جشنواره محلات یک جشنواره کشوری است ارومیه دومین شهر کشور است که آن را اجرا می کند.
وی می گوید: بر اساس بلوک بندی ای که انجام گرفته به صورت متناوب در 5 بوستان مستقر در 5 نقطه عمده شهر ارومیه این جشنواره اجرا خواهد شد که عبارتند از بوستان استقلال در شهرک ایثار، بوستان صفا در منطقه حاجی پیرلو، منطقه شهید باباساعی، بوستان قائم در خیابان شهید حضرت پور و محله دیگاله و خیابان صمدزاده.
عبداله زاده می افزاید: اعتقاد داریم پایه و بنای شکل گیری شهر از محلات است. محلاتی قدیمی که به نامهای قدیمی شان شناخته می شوند و سکونتگاههایی که در دوسه دهه اخیر شکل گرفته اند و به نام شهرک می شناسیمشان.
این مقام مسئول وعده داده که بودجه سال آینده حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری که از سوی کارشناسان تحت امرش در حال آماده شدن پیش نویس است توجه جدی به بحث محلات و جلب مشارکتهای آحاد شهروندان ساکن در محله ها دارد.
مشاور عالی شهردار ارومیه در امور فرهنگی خاطرنشان می سازد: هدف از تمرکز و توجه جدی روی محلات برقراری و ایجاد ارتباط و تعاون بیشتر بین شهروندان با مدیریت شهری با محوریت برنامه های فرهنگی و هنری است.
عبداله زاده در تشریح جزئیات این هدف و نقشه راه رسیدن به آن می افزاید: به دنبال این هستیم که مسائل و مشکلات محلات به صورت رودررو و بدون واسطه بررسی شود. برای این منظور تاثیرگذاران محلات را شناسایی می کنیم تا به عنوان «شهردار افتخاری» محله مشارکت آنها در اداره شهر را طلب کنیم.
وی شاخصه های تاثیرگذاران محلات را فرهیخته بودن، ورزشکار بودن، فعال مذهبی و قرآنی، جوانمردی، خیر بودن، ایده برتر داشتن، بسیجی بودن و ... عنوان کرد و گفت که این افراد طی مراحلی شناسایی و گزینش می شوند تا در اتاق های فکر از ایده ها و نقطه نظراتشان در بهبود وضعیت و رفع مشکلات و موانع توسعه یافتگی محله استفاده کنیم.
معاون شهردار ارومیه این را هم گفت که دبیرخانه دائمی جشنواره محلات تاسیس می شود و فعالیتهای آن در طول سال استمرار خواهد یافت.
عبداله زاده احیاء سنت های فراموش شده فرهنگی و آیین های مذهبی و فرهنگی قدیمی مردمی را از اهداف مهم دیگری دانست که در جشنواره محلات تعقیب می شود.
او از برگزاری کارگاههایی در طول جشنواره نیز خبر داد که با استقرار کارشناسانی موضوعات مختلف سبک زندگی، مسائل شهری و حقوقی را به شهروندن آموزش خواهند داد.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ارومیه می گوید: حلقه مفقود شده موضوع سبک زندگی که یکی از دغدغه های مهم مقام معظم رهبری در سالهای اخیر بود در محلات است و باید گام اول توسعه اخلاق شهرنشینی را از محلات شروع کنیم.
نخستین جشنواره محلات ارومیه طی مراسمی در بوستان ائللرباغی ارومیه با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری آغاز شد. این جشنواره به مدت یک ماه در 5 منطقه و بوستان سطح شهر ارومیه با برپایی غرفه های نمایشگاهی، کارگاههای آموزشی، اجرای برنامه های آئینی و سنتی، اجرای نمایشهای خیابانی و شناسایی نخبگان و فعالین و تاثیرگذاران محلی و منطقه ای به دنبال جلب مشارکت های فکری و ایده های نو آحاد شهروندان برای توسعه، عمران و آبادانی ارومیه است.

 

Print
911 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان