• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

نبض حاشیه نشینی در ارومیه آهسته می زند
Anonym

نبض حاشیه نشینی در ارومیه آهسته می زند

به گزارش اداره اطلاع رسانی و امور بین الملل شهرداری ارومیه، جامعه بشری از گذشته‌های‌ دور پیوسته به‌ دنبال‌ یافتن‌ سرپناهی‌ برای‌ خود و خانواده‌اش‌ بوده‌ و امروزه‌ پس‌ از گذشت‌ سالیان‌ دراز‌اسکان‌ انسان از شکل‌ و شمایل‌ زندگی‌ روستایی‌ خارج‌ شده‌ و عده‌ زیادی‌ برای‌ زندگی‌ و کار به‌ شهرهای‌ بزرگ‌ مهاجرت‌ کرده‌اند. مهاجرت‌ های بی ‌رویه‌ ای که منجر شده که‌ شهرها دیگر معنای‌ واقعی‌ خود را نداشته‌ و معضل‌ حاشیه‌نشینی‌ یا اسکان‌ غیررسمی‌ در شهرها پدید آید، معضلی که روز به روز بر بزرگ شدن پیکره آن در بدنه شهر ها افزوده می شود.
بر اساس آمارهای رسمی در حدود 2700 محله حاشیه نشین با 19 میلیون نفر جمیعت در کشور وجود دارد که استان آذربایجان غربی با 72 محله به مساحت 2500 هکتار و ارومیه با 40 محله چون اسلام‌آباد، علی‌آباد، حسین‌آباد، حاجی پیرلو، علی‌آباد، وکیل آباد، الواج و دیگاله به مساحت 800 هکتار با معضل حاشیه نشینی دسته و پنجه نرم می کنند .هر چند بررسی های اجمالی نشان می دهد وجود مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه های غیرمجاز بیش از این آمار و ارقام باشد اما آنچه قابل تامل است رشد روز افزون مهاجرت روستائیان به شهرها و رشد حاشیه نشینی است و این چالش اسکان‌ غیررسمی‌ یا حاشیه‌نشینی‌، حقیقتی‌ انکارناپذیر است‌ که‌ توجه‌ بسیاری‌ از برنامه‌ریزان‌ شهری‌ و پژوهشگران‌ را به‌ خود معطوف‌ ساخته‌ است‌ بر طبق گفته نائب رییس شورای اسلامی شهر ارومیه 2700 محله حاشیه نشین با 19 میلیون نفر جمیعت در کشور ، 72 محله به مساحت 2500 هکتار درآذربایجان غربی و 40 محله به مساحت 800 هکتار در ارومیه با معضل حاشیه نشینی دست و پنچه نرم می کننند.
عادل فتاحی با اشاره به میزان جمیعت ساکن در مناطق حاشیه نشین ارومیه، گفت: آمار دقیقی از جمیعت ساکن در مناطق حاشیه نشین در دست نیست اما برابر گزارشات 22 درصد جمیعت ارومیه یعنی نزدیک 175 هزار نفر در مناطق حاشیه نشین ساکن هستند.
وی با بیان اینکه زندگی شهر نشینی به سرعت در حال گسترش است، بیان کرد: شهرنشینی با روند سریع و شتابان همراه بوده و این رشد شتابان مسائل و معضلات زیاد را برای شهرهای بزرگ منجمله ارومیه به دنبال داشته است.
فتاحی در پاسخ به این پرسش که حاشیه نشینی را در ارومیه چگونه ارزیابی می کنید، اظهار کرد: وضعیت حاشیه نشینی در ارومیه درمقایسه با کشور مطلوب است.
وی ابراز کرد: رشد معضل کم آبی، عدم توجیه اقتصادی کشاورزی، گرانی مسکن در مرکز شهرها و ورود به حاشیه شهرها به اجبار رویکرد قشر آسیب پذیر را به مهاجرت و سکونت در حاشیه شهر رونق داده است.
رئیس کمیسیون عمران، برنامه ریزی و حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر ارومیه به معضل بیکاری، درآمد پایین، پایین بودن اجاره بهای مسکن و مهاجرت گسترده از محیط های شهری کوچک و روستاهها را در تشدید حاشیه نشینی اشاره کرد و گفت: جاذبه های اقتصادی شهر ارومیه، دافعه های اقتصادی شهر های کوچک و همجوار و روستا های اطراف، دافعه های اجتماعی و فرهنگی در محل سکونت قبلی از موارد مهم در علل تشدید حاشیه نشینی است.
وی با اشاره به خدمات مدیریت شهری به مناطق حاشیه نشین، بیان کرد: مدیریت شهری برابرمصوبات شورای اسلامی شهر وبا مشارکت شرکت های خدمات رسان و جمع آوری انشعابات غیر مجاز و واگذاری انشعاب آب، برق، گاز، تلفن و فضلاب مدرن شهری، اجرای عملیات جدول و زیر سازی، توسعه سرانه فضای سبز و احداث پارک محله ای، احداث فرهنگسرا و سالن ورزشی و خانه بهداشت و جمع آوری آب های سطحی را انجام داده است.
وی اجرای خدمات رایگان بدون دریافت هزینه ها، تخفیف 50 درصدی عوارض های شهری و بیمه حدود 50 هزار واحدهای مسکونی، ایجاد راه های دسترسی جهت خدمات رسانی مطلوب به شهروندان حاشیه نشین از سایر خدمات مدیریت شهری بر شمرد.
فتاحی با اشاره به عواقب حاشیه نشینی، بیان کرد: بروز انواع ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی، بیکاری، رشد شاغل های کاذب، وجود ساخت و سازهای غیرمجاز، افزایش جرم و جنایات ، آلودگی های محیط زیست شهری و بروزمشکلات خاص حوزه سلامت از عواقب حاشیه نشینی است.
وی ارائه خدمات مطلوب وارائه زیر ساخت های زندگی در روستا ها، جلوگیری از مهاجرت روستاییان، ایجاد اشتغال برای جوانان و بانوان، اجرای کمربند سبزبا جلوگیری توسعه اتی شهر، جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و به ویژه جلوگیری از تفیک های غیرمجاز، صیانت از اراضی کشاورزی و باغات زنده، اجرایی کردن قانون منع فروش اراضی و اتخاذ راهکار اصلی برای مشکل حاشیه نشینی با بازنگری در نظام برنامه ریزی و شکل گیری مدیریت شهری از راه های مقابله با حاشیه نشینی بر شمرد.
نائب رییس شورای اسلامی شهر ارومیه افزود: تجربه بسیاری از کشورهای نشان می دهد که ساخت مسکن های اجتماعی که از سوی دولت بری اقشار کم درآمد ایجاد می شود یک راهکار مناسب برای حل مشکل و نحوه شکل گیری چنین مناطق برای مقابله با حاشیه نشینی است.
Print
811 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان