• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

گزارش/ زمستان و مديريت شهري ارومیه
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

گزارش/ زمستان و مديريت شهري ارومیه

در اين شرايط در حالي که هنوز چند روزی تا آغاز فصل زمستان باقي است سازمان هاي متولي خدمات شهري در بخش هاي مختلف از هم اکنون براي آماده کردن شهردست به کار شده اند تا با تجربه اي که از زمستان سال هاي گذشته دارند، بارش برف و سرماي زمستان امسال و مشکلات ناشی از آن را کنترل کنند.

بکارگیری 10 دستگاه نمک پاش در شهر

 مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری ارومیه با اشاره به تکاپوی مدیریت شهری در پیشواز زمستان، گفت: پرسنل سازمان های خدمات رسان به ویژه خدمات موتوری شهرداری ارومیه در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان از 19 آذر تا 10 فروردین 94 در آماده‌ باش کامل به سر می‌برند.

عربعلی بهمن خواه گفت: قبل از آغاز بارش‌ها براساس گزارشی که از اداره کل هواشناسی اخذ شده 24 ساعت قبل از اعلام اداره کل هواشناسی مبنی بر احتمال بارش تمام دستگاه‌ها و پرسنل عملیاتی آماده‌باش کامل هستند و ماشین‌‌آلات در راستای عملکرد سریع در دو سایت عملیاتی مستقر خواهند بود.

وی با تاکید به اینکه تجهیزات و ناوگان خدمات موتوری برای روزهای برفی تکمیل شده است، اظهار کرد: 10 دستگاه نمک پاش که هفت دستگاه مجهز به تیغه برف روب بوده که به همراه هفت دستگاه گریدر شهرداری ، 9 دستگاه گریدر استیجاری، 9 دستگاه لودر، 9 دستگاه بیل بکهو و پنج دستگاه مینی‌لودر در کنار 60 دستگاه خودروی 10 تن در سطح شهر برای ارائه خدمات و مسیرگشایی به‌کارگیری خواهند شد.

مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری ارومیه تاکید کرد: اولویت نخست در راستای خدمات‌رسانی رینگ‌های اصلی شهر، رینگ کمربندی، معابر اصلی شهر، روبروی مدارس و بیمارستان‌ها و در مرحله بعد خیابان‌های فرعی است.

وی با بیان اینکه نمک برای ایمن‌سازی معابر شهری به اندازه کافی استحصال و ذخیره‌سازی شده است، اظهار کرد: امسال 600 دستگاه کامیون حاوی هر کدام 10 تن نمک برای روز های برفی ذخیره شده که در زمان بارش ها توسط 10 دستگاه نمک‌پاش در معابر شهر نمک پاشی خواهد شد.

تعبیه نمک در قطعات خالی 4 نقطه شهری

وی ادامه داد: امسال نيز همچون سال هاي گذشته مخازن 220 لیتری مخصوص کيسه هاي شن و ماسه در معابر، خيابان ها و بزرگراه هاي شهري تعبيه شده است، امسال برای اولین بار در قطعات خالی 4 نقطه از شهر دور از هسته مرکزی نمک به همراه ماسه تعبیه خواهد شد.

بهمن خواه خاطر نشان کرد: شهرداری ارومیه برای جلوگیری از بروز آب گرفتگی ها درمعابر اقدام به انجام چندین نوبت لايروبي با هدف کاهش نقاط آبگيردر فصول بارندگي کرده و در این چندین نوبت لایروبی همه کانال ها، رودخانه ها و مسيل هاي شهر ارومیه لايروبي شده است .

مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری ارومیه یادآوری کرد: شهروندان ارومیه ای می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه آبگرفتگی و برف‌روبی با شماره‌های 137 و 32775500 تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند.

 نظارت بیشتر بر فعالیت تاکسی های شهر

 پاييز و زمستان با سرماي هوا، بارندگي و ترافيک سنگين و ازدیاد جمیعت را برای رسیدن هر چه زود به خانه را به ارمغان می آورد و این ارمغان روزهاي باراني و برفي تعداد تاکسی ها تک سرنشین در سطح شهر را افزایش می دهد.

مدیرعامل سازمان تاکسی رانی شهرداری ارومیه با بیان اینکه سازمان تاکسی رانی شهرداری ارومیه درزمان بارشها نظارت ها برفعالیت تاکسی های سطح شهررا بیشتر می کند، بیان کرد: 5 خودرو و 2 موتور گشتی و یک خودروی نامحسوس درروزهای بارانی و برفی بر فعالیت تاکسی های فعال شهری نظارت می کند.

محمد تقی ابراهیمی تعداد تاکسی های سطح شهرارومیه شامل پلاک قرمز، سفید و آژانس تلفنی را 5 هزار و 900 دستگاه عنوان کرد و گفت: سازمان تاکسی رانی در زمان بارشها اقدام به افزایش تعداد تاکسی ها در معابر پرتردد کرده است.

هرس درختان شهری برای درامان ماندن از سرما زدگی

 برف زمستاني که همچون چتري روي شاخه هاي درختان خيابان هاي شهرمان پهن مي شود، واقعا تماشايي است، اما همين برف زيبا مي تواند براي درختان و فضاي سبز شهري مضر باشد. برخي گونه هاي گياهي آن قدر حساس هستند که در برابر سرما ممکن است طاقت نياورند و از بين بروند، از طرفي برف سنگيني که روي شاخه هاي درختان مي نشيند هم مي تواند تهديدي براي آنها محسوب شود زيرا ممکن است شاخه هاي درختان تاب سنگيني برف نشسته روي شان را نياورد و بشکند.

درهمين راستا مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ارومیه از اجرای طرح مراقبت از درختان و فضاي سبز در معابر شهري و همچنين پارک ها و بوستان ها خبر داد و گفت: در روز های برفی نيروهاي خدمات شهري براي تکاندن شاخه هاي درختان در معابر و بوستان هاي شهري بکارگیری می شوند .

ولی مناف زاده با اشاره به هرس درختان در سطح شهر، بیان کرد: قبل از بارش ها تمام درختان شهری برای جلوگیری از شکسته شدن بعلت نشستن برف بر روی شاخه های آنها به روش خاص هرس شده اند .

وی عنوان کرد: برخی گونه ها به ویژه گونه های غیر بومی کم مقاوم در برابر سرما چون سرو شیزاری، پالم و نخل زینتی با پوشش کنفی محصور شده اند.

 اما شهروندان چه می گویند؟

 یک شهروند ارومیه ای اقدامات خدمات شهری ارومیه را در زمان بارش برف ورفع لغزندگی معابر با پاشیدن نمک را مثبت ارزیابی کرد و گفت:  تنها در زمان بارش ها به ویژه بارش باران امکان تردد در معابر به سختی صورت می گیرد.

محمدی ادامه داد:  درزمان بارش ها و در معابر پوشیده از برف و یخ  شهروندان یا کمبود تاکسی و حتی نبود تاکسی و خودروهای عمومی روبرو می شوند بطوری که بسیاری از افراد مجبور هستند مسیرها را تا محل های مورد نظر خود پیاده طی کنند.

یکی شهروند دیگر نیز بیان کرد:  شهرداری ارومیه در خصوص رفع لغزندگی در معابر پرتردد به موقع وارد کاری می شود ولی برف در برخی پیادروها و پارک ها و بوستان ها تا مدت ها باقی می ماند و این برف ها امکان ترددها را مشکل می کند که شهرداری می تواند با تعبیه نمک درپیادروها و پخش آن توسط خود شهروندان  نسبت به رفع لغزندگی ها اقدام کند.

وی از تلاش های شبانه روزی پرسنل شهرداربرای رفع آب گرفتگی معابر قدردانی کرد،  پیشنهاد داد: شهرداری می تواند با بکارگیری نیروهای بیشتر نسبت به جمع آوری برف ها در کوچه ها نیز اقدماتی انجام دهد.





گزارش از مریم نقی پور

Print
1129 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان