• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

تحلیل‌ جمیعتی واقعی از وضعیت فعلی جمیعت کلانشهر ارومیه میبایست مبنای تدوین طرح جامع قرار گیرد
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

تحلیل‌ جمیعتی واقعی از وضعیت فعلی جمیعت کلانشهر ارومیه میبایست مبنای تدوین طرح جامع قرار گیرد

شهردار کلانشهر ارومیه:

در یک نشست دو ساعته، موضوعات مدیریت شهری، محور گفت‌گوی مدیران نمایندگی خبرگزاری‌های رسمی کشور با شهردار کلانشهر ارومیه بود.

 دکتر حسین مهدی‌زاده شهردار کلانشهر ارومیه شامگاه سه‌شنبه در نشست با مدیران نمایندگی خبرگزاری‌های رسمی کشور در مرکز استان آذربایجان غربی ابتدا پیرامون طرح جامع و مباحث مربوط به آمار جمیعتی کلانشهر ارومیه و اختلاف و نظرهایی که در این خصوص بروز پیدا کرده است توضیحاتی را ارایه داد و در خصوص جمیعت این شهر گفت: بررسی بخش‌های مختلف ارائه دهنده خدمات، برخی اسناد مطالعه شده در سال‌های اخیر و همچنین سخن کارشناسان و متخصصان این حوزه همگی بر جمیعت یک میلیونی کلانشهر ارومیه صحه می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از تاثیرگذارترین معیارها برای تدوین طرح‌های جامع شهری مباحث مربوط به تحلیل درست جمعیتی است، افزود: به مشاور این طرح گفتیم مبنای آماری جمعیتی که در مطالعات طرح جامع شهر در حال حاضرلحاظ شده، درست نیست چرا که سرشماری سال ۱۳۹۵ به شیوه خود اظهاری انجام شده همچنین نرخ رشد در نظر گرفته شده که ۱.۹۸ درصد است، برای ارومیه به هیچ وجه قابل اتکا نیست.

شهردار کلانشهر ارومیه ادامه داد: با دریافت موافقت وزیر کشور، این شهر به عنوان کلانشهر با بیش از یک میلیون نفر جمعیت شناخته می‌شود و البته ما دنبال آمارسازی نیستیم ولی ارومیه واقعا یک میلیون جمعیت داردکه البته شهرداری در حال حاضر به جمعیتی بسیار بیشتر از این رقم خدمات می‌دهد.

وی در ادامه به بررسی مقایسه‌ای آمار درآمدهای وصولی شهرداری در طول سه سال اخیر از محل صدور پروانه و تنگناها و محدودیت‌ها و ضوابط بازدارنده طرح تفصیلی و تاثیر آن در کاهش نامتعارف سطح درآمدهای شهرداری از سال ۱۴۰۰ پرداخت و اظهار داشت: بر خلاف سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۲ با وجود کاهش منابع درآمدی شهرداری از محل صدور پروانه همچنین افزایش قابل ملاحظه حقوق کارکنان، شهرداری کلانشهر ارومیه جزو آن دسته از شهرداری‌هاست که در طول یک سال گذشته در پرداخت حقوق کارکنان خود معوقه‌ای نداشته است.

دکتر مهدی‌زاده به رویکرد جدید مدیریت شهری در بخش درآمد و هزینه و لزوم توجه به منابع درآمدی جدید و پایدار در کنار صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها اشاره کرد و گفت: ایجاد خزانه‌داری متمرکز با هدف جمع‌آوری تمرکز درآمدهای وصولی در حساب واحد و تخصیص بودجه به هزینه‌ها از جمله شیوه‌های اصولی در صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست؛ میزان هزینه‌های جاری و پرسنلی مجموعه مدیریت شهری را  ماهانه در حدود ۸۲۰میلیارد ریال عنوان کرد که به گفته ایشان میزان هزینه‌های حقوق پرسنل در شش ماهه اول سال جاری بالغ بر ۴۹۵ میلیارد تومان بوده با این وجود حقوق کلیه کارکنان با اولویت کارکنان بخش‌های خدماتی و کارگری حداکثر تا پانزدهم ماه بعد پرداخت شده و در حال حاضر شهرداری کلانشهر ارومیه از حیث پرداخت منظم و مستمر حقوق کارکنان کاملا به‌روز می‌باشد.

شهردار کلانشهر ارومیه از توجه ویژه به توسعه عمرانی شهر نیز گفت و افزود: فقط در حوزه آسفالت، ۵۰۰ هزار مترمربع از معابر و خیابان‌های شهر در اجرای طرح نهضت آسفالت، آسفالت‌ریزی شده است که بسیاری از آنها معابر خاکی در مناطق ۲ و ۳ شهری بوده است.

لزوم اصلاح و تسری تحلیل‌های جمیعتی بر مبنای وضع موجود اعم از جمیعت واقعی، جمیعت شناور، جمیعت مناطق روستایی الحاقی بعد از آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ و وضع مهاجرپذیری شهر ارومیه،  توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و برنامه‌ریزی شهرداری با تمرکز بر خرید تعداد ۵۵ دستگاه اتوبوس جدید و پرداخت بدهی‌های معوقه سال‌های گذشته از جمله موضوعاتی بود که شهردار کلانشهر ارومیه پیرامون آن در نشست با مدیران نمایندگی خبرگزاری‌های رسمی کشور در مرکز استان آذربایجان‌غربی مطرح و مورد تاکید قرار داد.

Print
195 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان