• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

در آینده نزدیک صورت می گیرد؛ کاشت درختان توت در کمربند سبز ارومیه
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

در آینده نزدیک صورت می گیرد؛ کاشت درختان توت در کمربند سبز ارومیه

برای ورود به بحث، لطفا از وضعیت سرانه فضای سبز در ارومیه بفرمایید و در 4 سال اخیر چه تغییری در روند فضای سبز شهری و احداث پارک ها و باغ های گل ایجاد شد؟

در اواخر سال 89، سرانه فضای سبز در ارومیه 6.22 مترمربع بود و در سال 90، 28 هکتار توسعه فضای سبز شهری را تجربه کردیم و در سال 91 این رقم به 33 هکتار رسید و در سال 92 نیز 57.5 هکتار به مساحت فضای سبز شهری افزود به 67 هکتار رسید و هم اکنون سرانه فضای سبز شهری در ارومیه هم بنابر این آمار، از 9.7 مترمربع به ازای یک نفر گذشته و به 10 متر رسید.

استاندارد سرانه فضای سبز در کشور چقدر است و برای بیشتر شدن این رقم چه برنامه هایی دارید؟

در برنامه 4 ساله شهرداری که یک سال از تصویب آن گذشته، مقرر شد که سرانه فضای سبز به 12 متر مربع برسد. خوشبختانه سرانه فضای سبز در ارومیه نسبت به سایر نقاط کشور خوب است، چرا که رنج تعریف شده که بنا بر شرایط اقلیمی و فاکتورهای مشابه تعیین می شود، در کشور ما از 7 تا 12 مترمربع است و ما در نزدیکی های حداکثر هستیم که تا سال 95 این رقم محقق خواهد شد و حتی بیشتر از 12 متر هم خواهد بود و البته تحقق آن بستگی به تامین زیرساخت ها دارد و اساسی ترین زیرساخت مورد نیاز آن آب است.

بفرمایید که کمربند سبز ارومیه در چه مرحله ای است؟

آخرین مرحله پروژه کمربند سبز به مربوط به احداث فضای سبز شهری است، در حوزه کاری ما قرار دارد که برای شروع آن مقدماتی لازم است و ابتدا لازم است مسیر کمربند سبز از طریق مطالعات طرح تفصیلی شهر مشخص شود که در سال های قبل طرح جامع شهر که مقدمه ای بر طرح تفصیلی است تمام شده و از سال گذشته مطالعات طرح تفصیلی در حال انجام است که مسیر کمربند سبز بر همین اساس نهایی نشده است اما در نقاطی از شهر که یقین به قرار گرفتن آن در مسیر کمربند سبز داریم، 5 هکتار در شهرک ولیعصر و 6 هکتار در شهرک فرشته به احداث آن اقدام کرده ایم.

در کمربند سبز باید چه نوع گونه های کاشته شود؟

در کمربند سبز باید گونه های خاص مقاوم به خشکسالی مثل انار، زرشک و عناب کاشته شود و از آنجا که آذربایجان غربی از مناطق مناسب برای صنعت نوغانداری تشخیص داده شده است، امکان دارد در آینده به کاشت درختان توت در کمربند سبز به منظور پرورش کمربند سبز نیز اقدام کنیم.

برای سال جاری چه میزان توسعه فضای سبز برنامه ریزی شده است؟

سال 93 هدفگذاری ما برای توسعه70 هکتاری فضای سبز بود و تا کنون که در ماه پنجم هستیم، 50 درصد از خواسته ما تحقق صد درصدی داشته و نیمی از کارهای 50 درصد دیگر نیز انجام شده است و تا پایان سال به بهره برداری می رسد و وقتی از انجام نیمی از امور 50 درصد باقیمانده سخن می گوییم به این معنی است که مراحل واگذاری مناقصاتی، مالکیت، نقشه برداری و معماری از طریق معاونت عمرانی و شهرداری های مناطق انجام شده و وقتی به مرحله ای که در حیطه وظایف ما قرار دارد رسیدیم، وارد عمل می شویم.

تبدیل ارومیه به شهری که گل های آن مقدم مهمانانش را گرامی می دارد، در قالب جشنواره هایی انجام شد از جشنواره های گل و گیاه ارومیه بگویید و اینکه آیا در آینده نیز شاهد برگزاری این جشنواره ها خواهیم بود؟

طبق هدف گذاری های شهرداری ارومیه، مقرر شد در طول سال 3 جشنواره گل و گیاه در ارومیه برگزار شود که اولین مورد آن اردیبهشت ماه در ائللرباغی و دومین جشن گل و گیاه هم در روز نیمه شعبان در پارک صفا برگزار شد و سومین جشنوار نیز در روز ولادت حضرت معصومه(س) در پارک استقلال واقع در فلکه تخم مرغی همزمان با افتتاح پروژه های منطقه 3 برگزار خواهد شد.


Print
865 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان