• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

راه اندازی چهار سامانه برای ساماندهی حمل و نقل بار درون شهری
Anonym
/ دسته ها: اخبار شهرداری

راه اندازی چهار سامانه برای ساماندهی حمل و نقل بار درون شهری

به گزارش روابط عمومی  شهرداری ارومیه، سامانه مرکزی حمل بار درون‌شهری، سامانه‌ای متمرکز برای مدیریت کاربران، قواعد و فرآیندهای حمل بار درون‌شهری در کل کشور می‌باشد. این سامانه، مجموعه نرم‌افزاری یکپارچه از نرم‌افزارهای ثبت‌نام، صدور باربرگ، مدیریت فرآیند و گزارش‌ساز است.

سامانه صدور باربرگ درون‌شهری مجموعه‌ای از نرم‌افزارها می‌باشد که در لایه‌های مختلف عمل می‌نماید. این سامانه تحت وب و موبایل پایه در سطح کاربران حمل‌ونقلی و نرم‌افزار مدیریت فرآیند در سطح مدیران سامانه می‌باشد. این سامانه امکان صدور اسناد حمل  یا باربرگ را برای کاربران از طریق ارتباط برخط با سامانه مرکزی فراهم می‌سازد.

سامانه تسهیم، سامانه‌ای برای تسهیم منافع حاصل شده بین ذینفعان مختلف حاضر در اجرای طرح می‌باشد. به عبارت دیگر بخشی از کرایه حمل‌ونقل بار در قالب باربرگ بین ذینفعان طرح شامل شهرداری‌ها و شرکت‌های برنده برای مناقصه‌های مربوط به سامانه‌های مختلف تقسیم خواهد شد.

سامانه هوشمندسازی حمل بار درون‌شهری، بصورت تحت وب و موبایل پایه در سطح کاربران حمل‌ونقلی و نرم‌افزار مدیریت فرآیند در سطح مدیران سامانه می‌باشد و این سامانه امکان مدیریت ناوگان بار درون‌شهری بر اساس پیمایش و اسناد حمل را برای کاربران از طریق ارتباط برخط با سامانه مرکزی فراهم می‌سازد.

 

شایان ذکر است مهمترین مزایای ایجاد سامانه یکپارچه حمل‌ونقل بار شهری عبارتست از:

-بهبود لجستیک و جابجایی بار در شهرهای کشور

-کاهش هزینه‌های اجتماعی ناشی از حمل‌ونقل بار درون‌شهری مانند ازدحام ترافیکی، آلودگی زیست‌محیطی، مصرف سوخت و ...

- تشکیل بانک اطلاعاتی قوی از ناوگان حمل‌ونقل بار شهری، ساماندهی فعالان در بخش حمل‌ونقل بار درون‌شهری

- نظارت مناسب بر بخش حمل‌ونقل بار درونشهری

- تخصیص عادلانه منابع بین فعالین بخش حمل‌ونقل درون‌شهری

- ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها به منظور بهبود وضعیت حمل‌ونقل درون‌شهری

- ایجاد شرایط مناسب برای برنامه‌ریزی قوی و با پشتوانه در آینده

همچنین  به منظور پشتیانی از اجرای سامانه‌های یاد شده، سه دستورالعمل در قالب مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه تهیه و به شهرداری‌های کشور ابلاغ شده است که عناوین آنها عبارتست از:

- دستورالعمل شناسایی، ساماندهی و نظارت سامانه حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه

-دستورالعمل هوشمندسازی سامانه حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه

- دستورالعمل صدور اسناد حمل‌ونقل بار (باربرگ) درون‌شهری و حومه

به منظور اجرای سامانه‌های یاد شده مناقصه برگزار شده است.

یکی از مفاهیم عمده این حوزه " باربرگ" است و  چهار تعریف برای باربرگ انجام شده که عبارتنداز: باربرگ حقوقی ویژه شرکتها ، باربرگ حقیقی برای اشخاص ذینفع، باربرگ اعتباری برای برخی شرکتهای پخش کننده کالاها در سطح شهر و باربرگ دفتری برای وسائل نقلیه ای که در بیرون شهرها هم فعالیت می کنند.

 سیستم در نظر گرفته شده برای ساماندهی حمل بار شهری، سیستمی کاملا هوشمند با هدف امنیت جابجائی کالا و ایجاد حس آرامش برای شهروندان است و متقاضی حمل بار از طریق اپلیکیشن های ویژه و یا سایت های مخصوص، تقاضی خود را اعلام می نماید و سامانه به وی کدی ارائه می نماید و باربرگ فعال می شود و راننده در هنگام رساندن بار به مقصد، کد رسید را دریافت می کند و سیستم برای بازگشت وی هم حمل بار تعریف می کند.

 

لازم بذکر است  سامانه های مخصوص این امر بصورت رایگان در اختیار شهرداری ها قرار می گیرد و بخشی از هزینه هم به حساب شهرداری واریز می شود که نوعی درامد پایدار محسوب می شود.

این سیستم بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها تا شهریور 96 می بایست راه اندازی شود و به این منظور دستورالعمل نحوه تعیین کرایه بار بزودی ابلاغ می شود تا نرخ مربوطه در هر شهر توسط شوراها تصویب شود.

منبع: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور


Print
721 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان