• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

ریل های توسعه عمرانی شهر ارومیه بنا شد
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

ریل های توسعه عمرانی شهر ارومیه بنا شد

مردم ارومیه خوب به یاد دارند که وقتی صحبت از تقاطع غیرهمسطح ابوذر که در ورودی استراتژیکی شهر واقع شده به میان می آمد، این جمله را در دل می گفتند که «عمری اوزونلار افتتاحین گؤرر!» (کسانی که عمر طولانی دارند شاهد افتتاح آن خواهند بود!). اما تقاطع غیرهمسطح ابوذر یکی از پروژه های کلانی شد که بعد از تفویض به شهرداری ارومیه شاهد پیشرفت چشمگیر و قابل توجهی در روند آن بودیم. بفرمایید این پروژه چطور به دست شما رسید و چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که شاهد هستید در زمینه پروژه های کلان توفیقات قابل توجهی حاصل شده و در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از پروژه های خرد و کلان دیگری از جمله تقاطع غیرهمسطح ابوذر خواهیم بود. این تقاطع در بهمن 92 به صورت غیر رسمی از طرف شهرداری تحویل گرفته شد و به محض تحویل از وزارت راه و شهر سازی و لحاظ تغییراتی در جزئیات پروژه، فعالیت های شتابنده و تمام جبهه ای تقاطع شروع شد و  پیشرفت فیزیکی این پروژه در هفته دولت 93 با تلاش شبانه روزی تلاشگران شهرداری به بیش از 80 درصد رسیده که پل اصلی این تقاطع  (B1) در طول 103 متر در عرض 32 احداث شده و در روزهای آینده آماده بهره برداری است و  (2)یا همان رمپ جهتی نیز بیش از 60 درصد ساخته شده و پروژه ای است که دارای 3 لوپ و 4 راست گرد بوده و در حال حاضر 2 لوپ و 4 راست گرد آن ساخته شده است.

چه زمانی شاهد بهره برداری کامل از پروژه خواهیم بود؟

فاز اول  بزودی و فاز دوم نیز تا اواسط فصل پاییز سال جاری افتتاح می شود.

یکی دیگر از گره های ترافیکی باقیمانده شهر ارومیه که مردم به ویژه در فصل کشاورزی با آن روبرو می شوند، میدان آذربایجان است. گاهی شلوغی در این نقطه به حدی می رسد که بزرگراه شهید فعال تا چند کیلومتر ترافیک سنگین را تجربه می کند. برای حل این مشکل مقرر شده بود که تقاطع غیرهمسطحی در آن ایجاد شود، در این باره توضیح بفرمایید و اینکه پروژه در چه مرحله ای است؟

مدل مفهومی پروژه تقاطع آذربایجان بعد از تهیه و تدوین، در صحن شورای شهر تصویب شده که در این مدل برای تامین حرکت های ترافیکی در 3 سطح یعنی طراز هم سطح (+0)، پل طبقه اول (+1) و طراز پل دوم(+2) برنامه ریزی شده است و  این تقاطع میدان آذربایجان بوده که 5 راه به این میدان منتهی است که شامل 55 در تلاقی با ورود و خروجی کمربند اصل شهر ارومیه است و میدان تلاقی 5 راه بوده که جمعا 20 حرکت ترافیکی در آن پیش بینی شده است که  طرح به مشاور ابلاغ شده و مشاور در حال حاضر به دنبال ایده مصوب شده با تعریف و طراحی خاستگاه پروژه، سویل و سازه پروژه بر آمده است که به محض ارائه نقشه های زیر سازه پل، عملیات احداث آن شروع می شود و برآورد اولیه از این پروژه بیش از 700 میلیارد ریال می باشد.

به نظر می رسد پروژه ای با این مشخصات زمان زیادی برای کار نیاز خواهد داشت ولی از طرفی میدان آذربایجان محل تلاقی دو ورودی شهر است. برای اینکه در رفت و آمد مردم در زمان اجرای پروژه سهولت ایجاد شود چه برنامه ای در نظر گرفته شده است؟

 قطعا به دنبال طراحی یک طرح مناسب در اطراف پروژه خواهیم بود و آن طرح انحرافی است. هدف از طراحی این راه انحرافی ایمن سازی ترافیکی، ایجاد آرامش و امنیت ترافیکی در شهر و تامین راحتی مردم خواهد بود.

 و تقاطع غیر هم سطح سرو؟

 تقاطع غیر هم سطح سرو در محل تلاقی کمربند اصلی شهر با یکی از ورودی های اصلی شهر از طرف سرو است. تعداد حرکت های ترافیکی این طرح 16 حرکت و با بقیه پل اصلی و یک رمپ جهتی و 3 لوپ و 4 راست گرد تمامی حرکت های ترافیکی این تقاطع را تشکیل می دهد. این پروژه در امتداد حرکت های کمربندی خاتم الانبیا به سمت کمربند بیرونی شهر است که بنا به ضرورت  عملیات اجرایی کمربند بیرونی شهر نیز شروع خواهد شد و  در هفته دولت 93 ، پیشرفت فیزیکی این پروژه نزدیک به 40 درصد و برای اتمام پروژه برآورد هزینه بیش از 500 میلیارد ریال پیش بینی می شود.

به این ترتیب ساخت رینک اصلی شهر به زودی به پایان می رسد؟

 بله، براین اساس طرح واحد مجموعه رینگ ها و کریدورهای شهر ارائه شده که در صورت اتمام عملیات اجرایی تقاطع های سرو، ابوذر و آذربایجان، می توان گفت که صد درصد پیشرفت فیزیکی باندهای تند روی رینگ اصلی شهر ارومیه در طول 32 کیلومتر تامین می شود.

و در پایان؟

ایجاد آرامش و امنیت ترافیکی در شهر است و با عنایت به اینکه گوشه ای از اقدامات فراگیر این حوزه بیان شده نکته قابل توجه، تکیه بر ایده جهانشمول دارای طرح های جامع و واحد شهری هستیم که به مدد آنها و به همت تلاش و پشتکار جمعی مدیران شهرداری، شهر ارومیه بر روی ریل توسعه قرار گرفته است و  هدف از فعالیت های چشمگیر و فراگیر تامین دو واژه در شهر است: «آسودگی و سلامتی»،  آسودگی همانا دسترسی سریع و آسان شهروندان به نقاط مختلف شهر، تامین خدمات مناسب شهری، تامین سرانه های شهری و حذف معضلات شهری است و سلامتی حاصل آرامش در حوزه روح و روان رفع آلودگی های محیطی و تامین بهداشت محیطی و روانی شهروندان است که این مهم به مدد طرح های مهم و زیرساختی به انضمام پیوست های فرهنگی و اجتماعی است.

 

Print
1453 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان