• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

طرح‌های توسعه شهری باید با برخورداری از یک ساختار در مقابل بلایای طبیعی و غیرطبیعی پاسخگو باشد
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

طرح‌های توسعه شهری باید با برخورداری از یک ساختار در مقابل بلایای طبیعی و غیرطبیعی پاسخگو باشد

شهردار کلانشهر ارومیه:

شهردار کلانشهر ارومیه گفت: طرح‌های توسعه شهری باید با برخورداری از یک ساختار در مقابل بلایای طبیعی و غیرطبیعی به ویژه زلزله پاسخگو باشد.

به گزارش امور ارتباطات و بین الملل شهرداری ارومیه، دکتر حسین مهدی‌زاده  در نشست آموزه‌های زلزله بم که صبح امروز در سالن آمفی تئاتر سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی این شهرداری برگزار شد با بیان اینکه عصر امروز، عصر مخاطرات شهری است، بیان کرد: شدت رشد شهرنشینی و تمرکز جمیعت در شهرها منجر شده که علوم مختلف توجه ویژه‌ای به مباحث و مخاطرات شهری داشته باشند.

وی با بیان اینکه قریب به ۹۰ درصد از ساکنان زیستگا‌ه‌ها اختصاص به شهرها دارد، گفت: همواره فلسفه وجودی مجموعه مدیریت شهری و دستگاه‌های متولی بر این است که شهرها را در مقابل مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی ایمن کند و باید به این مهم بیش از پیش توجه کنند.

به گفته شهردار کلانشهر ارومیه سکونت ۷۴ درصد مردم ایران در شهرها و وجود ۱۳ نوع بلایای طبیعی و به ویژه زلزله در کشور می‌طلبد که دستگاه‌های متولی و مدیریت شهری به حوزه مدیریت بحران در برابر مخاطرات طبیعی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: رشد سریع شهرنشینی منجر به ایجاد مخاطرات انسان ساختی در حوزه شهرها شده که این مهم هم نیازمند توجه ویژه از سوی دستگاه‌های متولی است.

دکتر مهدی‌زاده عنوان کرد: یکی از فضاهای ناکارآمدی که همیشه در معرض مخاطرات قرار دارد بافت‌های فرسوده شهری است، بافت‌هایی که مساحت‌های بزرگی را به خود اختصاص داده‌اند و برنامه‌ریزی اثر بخش برای ارتقای ضریب ایمنی در برابر بلایای طبیعی و انسان ساخت ضرورت اجتناب‌ناپذیر جوامع امروز است.

وی گفت: در طرح‌های توسعه شهری که طرح‌های زیرساختی و مهمی هستند باید ساختار و قالبی اندیشیده شود که مباحث و مخاطرات ویژه شهر را مد نظر قرار دهد.

شهردار کلانشهر ارومیه با بیان اینکه طرح‌های توسعه شهری باید با برخورداری از یک ساختار و استخوان‌بندی در مقابل بلایای طبیعی و غیرطبیعی به ویژه زلزله پاسخگو باشد، اظهار کرد: در طرح‌های توسعه شهری در کنار توجه به مسایل رفاهی باید به مسئله ایمنی نیز بیش از پیش نگاه ویژه ای شود.

وی با اشاره به بافت تاریخی و فرسوده شهر ارومیه، عنوان کرد: این بافت تاریخی در دل بافت فرسوده شهری از جمله اساسی‌ترین موضوعاتی است که نیازمند مداخله‌های هوشمندانه و توجه ویژه در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل است.

شهردار کلانشهر ارومیه افزود: در حال حاضر مطالعاتی که مشاور ذیربط در حوزه بافت تاریخی ارومیه انجام می‌دهد که یکی از الزامات آن توجه به مباحث ایمنی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل است و در حوزه بافت تاریخی و فرسوده نیازمند جزم اندیشی مضاعف هستیم که بتوانیم طرح‌های پاسخگو به نیازهای اجتماعی و مسایل ایمنی را طراحی کنیم.

Print
226 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان