• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

معاون امور شهرداری ها : 93 درصد لایحه مدیریت شهری در کارگروه های تخصصی کلانشهرها بررسی شده است
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

معاون امور شهرداری ها : 93 درصد لایحه مدیریت شهری در کارگروه های تخصصی کلانشهرها بررسی شده است

به گزارش روابط عمومی شهرداری ارومیه، علی نوذرپور، معاون امور شهرداری ها سازمان شهرداری ها و دهیاری های روز پنجشنبه 29 بهمن ماه در افتتاحیه هفدهمین گردهمایی معاونان و مدیران برنامه ریزی و توسعه شهرداری های کلانشهرهای کشور در اهواز اظهار کرد:بعد از 60 سال از تدوین قانون شهرداری ها، لایحه مدیریت شهری از سوی وزارت کشور تهیه و برای سیر مراحل قانونی تصویب و به دولت ارائه شده است که توسط شش کمیته تخصصی در حال بررسی است.

وی افزود: لایحه مورد بررسی و بازنگری جدی قرار گرفته و پیش نویس آن با لایحه اولیه تفاوت های بسیاری دارد که آماده ارائه به کمیته فرعی کلانشهرهاست.

نوذرپور با بیان اینکه این لایحه همه برنامه های شهری را در بردارد و به خواسته های شهرداران توجه شده است خاطرنشان کرد: در صورت تصویب این لایحه مسائل مربوط به آب و برق، میراث فرهنگی، مسائل اجتماعی و بهزیستی به شهرداری ها واگذار می شود.

وی درآمدهای پایدار شهرداری ها را از دیگر موارد مهم در این لایحه عنوان کرد و افزود: لایحه منابع درآمدی پایدار برای شهرداری ها نیز در موازات با لایحه مدیریت شهری در حال تدوین است تا شهرداری ها درآمدهای خود را از ساخت و ساز به درآمدهای پایدارتری سوق دهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه وزارت کشور در تجدیدنظر در قوانین وظیفه خود را انجام داده است اظهار کرد: پیشبرد موضوع نیاز به همکاری مجلس و هماهنگی سایر مدیران و وزرا دارد تا وظایف محلی در اختیار شهرداری ها قرارگیرد ، از سوی دیگر نگرانی غیرکارشناسی برخی دوستان در وزارت کشور مبنی بر اینکه وزارت کشور تمایل به تحقق مدیریت یکپارچه شهری ندارد، کار را سخت کرده است.

وی تاکید کرد: اعتقاد داریم مدیریت یکپارچه شهری باید محقق شود اما این امر نیاز به اجرای پیش شرط هایی دارد.

نوذرپور اظهار کرد: وزارت کشور تمایلی به تدوین لایحه مدیریت شهری در فضایی محرمانه نداشته و همه مراحل تدوین با همکاری شهرداران و دبیرخانه کلانشهرها انجام شده است.

وی به طرح بازنگری در آیین نامه اداری و استخدامی شهرداری ها نیز اشاره کرد و افزود: این طرح در 12 فصل در دولت تدوین شده و آماده ارزیابی و نقد شهرداری هاست.

نوذرپور تاکید کرد: نباید اجازه داده شود مجلس یا برخی از شهرداری ها با حرکت موازی مانع از تصویب این قانون شوند.

معاون امور شهرداری ها سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین با اشاره به ورود شهرداری ها به حوزه فرهنگی اجتماعی تاکید کرد: دولت باید قبول کند که برنامه ریزی فرهنگی اجتماعی یک برنامه محلی است و آن را به شهرداری ها واگذار کند.

به گفته وی، تجربه شده که عملکرد شهرداری ها در حوزه تئاتر، سینما و مقابله با آسیب های اجتماعی بهتر از دولت است.

وی اظهار کرد: شهرداری ها در حوزه فرهنگی اجتماعی از پیشتیبانی قوانین برخوردار نیستند به همین دلیل نیاز به تدوین قوانین در این زمینه است.

نوذرپور با اشاره به تدوین سند آسیب شناسی کلانشهرها گفت: این سند در شش محور شامل محیط زیست و خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک شهری، حوزه فرهنگی و اجتماعی، شهرسازی و توسعه شهری، تشکیلات و ساختار مدیریت شهری و منابع درآمدی و بودجه ای شهرداری هاست و پس از تصویب این سند هم مقرر شد تا پنج محور را وزارت کشور و یک محور را که مربوط به شهرسازی است وزارت راه و شهرسازی پیگیری کند، البته هر کدام از این محورها شامل یک تا چند سند می شود.

وی با بیان اینکه پنج سند به عنوان زیرمجموعه محور خدمات شهری تدوین شده است افزود:مدیریت پسماند شهری یکی از آنهاست که حمایت از تولید کمپوست، بازیافت و تولید برق از زباله در قالب آن انجام می شود.

نوذرپور تصریح کرد: این سند یکسال است که به دستگاه ها ابلاغ شده و دولت درحال ارزیابی اجرای آن است.

وی اضافه کرد: مدیریت فضای سبز، ساماندهی میادین میوه و تره بار و ساماندهی صنایع و مشاغل شهری نیز در قالب سندهایی در حال تدوین است.

Print
543 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان