• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

کارگاه آموزشی تجهیزات و نرم افزارهای نوین و قوانین روز فضای سبز برگزار شد
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

کارگاه آموزشی تجهیزات و نرم افزارهای نوین و قوانین روز فضای سبز برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان پارکها و فضای سبز، مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اورمیه در شروع به کاراین کارگاه آموزشی کشوری ضمن سخنرانی تصریح کرد: عنصر فضای سبز در شهر و زندگی شهر نشینی به سه عامل کلیدی از جمله اکولوژیکی زیست محیطی ، کالبدی ، ساختار شهری و نیز اجتماعی بستگی دارد که با اندکی تفکر در نقشهای مذکور، لزوم توجه  بیشترمعماران ، شهرسازان و معاونت های شهرسازی شهرداری ها را به مقوله فضای سبز متمایل می کند.

مهندس مناف زاده یادآورشد: اورمیه با داشتن مساحتی بالغ بر 9هزار هکتار وبا جمعیتی حدود 750هزار نفر دارای فضای سبزی به مساحت 650هکتار شامل 70پارک شهری – منطقه ای – محله ای – همسایگی و پارک جنگلی می باشد که سرانه اکولوژیکی حدود 8/5 مترمربع را تامین نموده است که انشاءا...در چهار سال آینده تامین سرانه 12متر مربع را برای شهروندان هدف گذاری کرده است.

در ادامه این مراسم معاون خدمات شهری شهرداری اورمیه ضمن سخنرانی اورمیه را سرزمین تفاهم و همزیستی مسالمت آمیز معرفی کرد و افزود: بر اساس گزارش سازمان ثبت  احوال در سال 92، این شهر با جمعیتی بالغ بر 800هزار نفر یکی از 10شهر پرجمعیت ایران به شمار می رود.

مهندس سلامتی در این مجال به معرفی شهر اورمیه پرداخت و ادامه داد: شهرستان اورمیه در جلگه ای کنار دریاچه اورمیه قرار دارد.کرانه غربی دریاچه را در قدیم گیلیزان می نامیدند و برخی معتقدند نام باستانی این شهر و دریاچه آن چی چست است  و بخشهایی به نامهای سیلوانا، صومای برادوست، انزل ، نازلو و مرکزی است و نشانه های بدست آمده توسط کاوشهای باستان شناسی سابقه زندگی انسان را در این منطقه به 7هزار سال قبل بازمیگرداند.این اثار نشان می دهد که آدمی از عصر جمع آوری خوراک تا ساخت ابزار آلات ابتدایی سنگی در این نواحی ساکن شده است.نام اورمیه به صورت اورمو یا اورمیه تلفظ می شود و با روی کار آمدن حکومت پهلوی و سلطنت رضا شاه به رضائیه تغییر یافت که پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی دوباره نام زیبای اورمیه را بر خود گرفت.

وی ادامه داد: اورمیه در جلگه گسترده و سرسبزی به درازای 70کیلومتر و به پهنای 30کیلومتر واقع شده است که اطراف آن تا کیلومترها پوشیده از باغات انگور و سیب و کشتزارهای سرسبزی است . همچنین دریاچه زیبای مارمیشو در غرب اورمیه جلوه خاصی به منطقه داده است ونیز به خاطر آب و هوای معتدل و داشتن مناظر زیبا یکی از شهرهای گردشگری ایران محسوب می شودکه ارتفاع آن از سطح دریا یک هزارو 332متر می باشد.

وی گفت: یکی از جلوه های زیبای مدنی در شهر اورمیه اختلاط اقوام مختلف از جمله تورک، کرد و اقلیتهایی از آشور و ارمنی ترکیب جمعیتی ویژه ای در این منطقه بوجود آورده است .لازم به ذکر است حدود سه چهارم تاکستانهای ایران در اورمیه است و مردم این شهر علاوه بر پرورش تاک و سیب به کاشت و پرورش محصولاتی قبیل میوه های هسته دار و میوه های آجیلی مبادرت دارند.

از نقاط گردشگری ایران میتوان به زیارتگاههای اورمیه از جمله: امامزاده برکشلو، آرامگاه عرب باغی، مسجد مهدالقدم ، دیزج تکیه و قریب حسن نام برد و محلهای دینی این شهر شامل: مسجد جامع ، مسجد سردار، مسجد مناره، مسجد اعظم می باشد.

از بناهای تاریخی می توان به مدرسه هدایت، مدرسه 22بهمن، خانه انصاری، ساختمان شهربانی ، ساختمان ستاد لشگر ، ساختمان شهرداری ، یخچال دوقوز پله، بازار سنتی ، قلعه تاریخی بردوک ، قلعه اسماعیل آغا، قلعه دم دم،مقبره روستای تم تمه، غار هارون و مارون ، تپه باستانی گوی تپه، طلاتپه ، موزه اورمیه ، دریاچه  اورمیه ، قلعه کاظم خان ، مشت عثمان اشاره کرد.همچنین با توجه به قدمت اورمیه و سکونت اقلیتهای مذهبی کلیساهای مذهبی ننه مریم ، کلیسای سیر و دیگر کلیساها از بناهایی هستند که قدمت آنها به بیش از صد سال قبل برمیگردد.نقل بیدمشک، انواع نقل و انواع عرقیات مختلف سوغات اورمیه هستند.

 معاون خدمات شهری شهرداری اورمیه در پایان در خصوص معرفی شهر اورمیه گفت: بیشتر مورخان نامی نظیر یعقوبی در کتاب "معجم البلدان" و ابن ندیم و سایر محققان براین موضوع که زادگاه زرتشت پیامبر ایران بوده است صحه گذاشته اند که وجود بنای سه گنبد در این شهر یکی از دلایل بارز این ادعا می باشد.

نیاز فضای سبزامروز به تجهیزات و نرم افزارهای نوین و قوانین روز فضای سبز

مهندس احمد رضا سلامی مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری مشهد در حاشیه این کارگاه آموزشی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار امید در خصوص هدف برگزاری این کارگاه آموزشی تصریح کرد: با توجه به رشد جمعیت و توسعه شهرها در دهه های اخیر، مشکلات زیادی از جمله آلودگیهای محیطی، خاک و آب برای شهروندان بوجود امده است .

مهندس اسلامی افزود: طبیعتأ گسترش درخت کاری و فضاهای سبز تعدیل کننده این آلودگیها می باشد از طرف دیگر با روشهای سنتی امروز و اطلاعات قدیمی نمی توان فضای سبز کیفی به مردم ارائه داد بنا براین می بایست جدید ترین تکنولوژی ها و به روزترین امکانات نرم افزاری و نیز ضوابط و قوانین جدید و مدرنی را در این حوزه شناسایی کرد و به خدمت گرفت.

وی گفت: کارگاه آموزشی امروز سعی می کند در سه بخش ضوابط و مقررات روز دنیا ، نرم افزارهای تخصصی فضای سبز در زمینه طراحی و حفظ و اجرای فضاهای شهری و ماشین آلات ، تجهیزاتی که در کشورهای پیشرفته درحوضه  فضای سبز بکار گیری شده است و نیازهای فضای سبز را در کشور ما می تواند تامین کند به حاضرین در این کارگاه ارائه می شود.

مهندس سلامی در پایان اظهار داشت: کشور ما در این سه حوزه اختلاف خیلی زیادی با کشورهای اروپایی دارد و کارشناسان ما در این خصوص غفلت کرده اند.









 

 

Print
1179 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان