• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

گزارش/ تخریب آثار هنری و مبلمان شهری
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

گزارش/ تخریب آثار هنری و مبلمان شهری

قدرت بدنی و تخلیه انرژی کاذب عاملی در جهت تخریب مجسمه ها

کارشناس مبلمان شهری شهرداری ارومیه با بیان اینکه مجسمه های و تندیس های شهری توسط یک سری از جوانان بزهکار تخریب می شوند، عنوان کرد: این گونه افراد زمانی که در یک حالت غیر عادی در جمع دوستان و در هنگام مواجه شدن با مجسمه ها، آنها را سوژه خوبی جهت شوخی و یا زورآزمایی خیابانی می یابند و به منظور نشان دادن قدرت بدنی و تخلیه انرژی کاذب خود اقدام به تخریب مجسمه های سطح شهر می کنند.


«سعید فتح الله نژاد» ادامه داد:  تخریب و شکستن اموال عمومی چهره و سیمای شهررا زشت می کند و امتیازهای شهر را از لحاظ جاذبه های گردشگری تنزل می دهد و این معضل فقط گریبان گیر شهر و کشور ما نیست و اکثر کشور های جهان  حتی کشورهای پیشرفته نیز با این پدیده مواجه هستند.


وی با بیان اینکه مجسمه ها و تندیس هاس سطح شهر از مواد و متریال های بادوام ترمانند بتن، سنگ و برنز و سنگ نما به طوری که مقاوم بوده و به راحتی مورد تخریب قرار نگیرد ساخته می شود ، اظهار کرد: در حال حاضر سازمان زیبا سازی شهرداری ارومیه تا حد زیادی توانسته میزان تخریب مجسمه ها و سایر آثار هنری را از طریق عدم نصب آثار در اماکن خلوت و کم تردد و برعکس نصب آنها در مکان های پرتردد نسبت به سال های گذشته کاهش دهد.

فتح الله نژاد سازمان زیبا سازی شهرداری ارومیه را متولی اصلی ساخت و نصب مجسمه های شهری عنوان کرد و گفت: بعد از ساخت و نصب مجسمه در پارک ها معمولاً آنها را طی تشرفیات ادارای تحویل سازمان پار ک ها و فضای سبز می دهد و از آن پس مسئولیت حفظ و نگهداری مجسمه ها برعهده پیمانکار طرف قراداد با سازمان پار ک ها است.


افزایش هزینه ها بر اثر تخریب ها  

آثار حجمي در فضاي شهري سهم بسزايي در ارتقاء كيفيت اين فضاها دارد و شهرداری در این راستا اقدام به ساخت و نصب تدیس ها در سطح شهر می کند تندیس های و مجسمه های که با تلاش های بی وقفه  کارشناسان ساخته می شود با تخریب های بی منطق برخی جوانان باعث افزایش هزینه های سازمان زیبا سازی شهرداری ارومیه به میزان 10 الی 15 درصد می شود .

مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری ارومیه در این باره اظهار کرد: عواملی همچون عدم فرهنگ سازی مناسب، ناکامی های رفتاری ناشی از سرخوردگی های اجتماعی و عدم دقت برخی شهروندان در مواجه با آثار باعث تخریب آثارحجمی و مجسمه های نصب شده در سطح شهر می شود.


وی با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به 50  عدد اثر حجمی و مجسمه در سطح شهرارومیه  نصب شده است، گفت: در تلاش هستیم که تعداد آنها را هر ساله افزایش دهیم و از این تعداد آثار حجمی و مجسمه نصب شده در سطح شهر ارومیه  تعدادی از آنها تخریب گشته اند که این آثار و مجسمه ها در حال حاضر در حال بازسازی هستند.

وی  با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد کاهش تخریب این آثار در سطح شهر ارومیه هستیم ، گفت: علت اصلی  این کاهش شهروندان ارومیه ای هستند که که خود به عنوان حافظ این آثار اقدام می کنند و برخی اوقات نیز در مقابل تخریب گرها مقاومت کرده و با شهرداری تماس می گیرند.


وی اظهار کرد: سازمان زیبا سازی شهرداری ارومیه در تلاش است تا آثار با کیفیت بالا و ماندگاری بیشتری تولید کند ولی متاسفانه این تخریب ها تا میزان 10 الی 15 درصد به هزینه های سر بار سازمان می افزاید.


وی بیان کرد:  گشت های منظم 24 ساعته جهت نگهداری و تعمیر خسارت های احتمالی وارده ، ایجاد فرهنگ سازی مناسب برخورد با آثار هنری که با ابزار های مختلف سعی در تقویت آن داریم و هم چنین آمادگی سامانه 137 شهرداری ارومیه برای دریافت گزارش موارد تخریب توسط شهروندان، از جمله اقداماتی که سازمان زیبا سازی شهرداری ارومیه  برای کاهش تخریب آثار در سطح شهر انجام می دهد.

گزارش از مریم نقی پور

Print
838 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان