• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

یادداشت شهردار ارومیه/ نگاهی به جشنواره انگور در ارومیه
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

یادداشت شهردار ارومیه/ نگاهی به جشنواره انگور در ارومیه

انگور یکی از مهمترین محصولات باغی در دنیا بوده و در فرهنگ اسلامی نیز به عنوان یک میوه بهشتی شناخته شده است. انگور یکی از محصولات مهم دنیاست و  کشور ما از لحاظ تولید در رتبه سوم و از نظر سطح زیر کشت هشتمین کشور جهان به شمار می‌رود. هم‌چنین ارومیه به عنوان قطب کشاورزی در تاکستان‌های انگور یکی از مهمترین شهرهای کشور در تولید این محصول است.

کشت و تولید انگور ریشه در سنت‌های اصیل ایرانی دارد که قدمت آن به 4000 سال قبل می‌رسد و یافته‌های باستان‌شناسی در تپه حسنلو گواه این مسئله است که جشن انگور با فرهنگ و تاریخ و سنت مردم استان آذربایجان غربی درآمیخته است و اینک بعد از گذشت قرن‌ها باز هم انگور، به عنوان یکی از محصولات کشاورزی استان، در راس تولیدات کشاورزی قرار دارد و می‌توان گفت زندگی بخشی از کشاورزان از طریق کشت و برداشت این میوه می‌چرخد. از این منظر گریزی هم می‌زنیم به مسئله وخامت بحران آب در بخش کشاورزی که چند سالی است دامنگیر بخش کشاورزی کشور شده است. بر این مبنا و با لحاظ کردن منابع آبی کم منطقه در بحران کم‌آبی و نابودی دریاچه زیبای ارومیه، بایسته است که مسئولان امر نیز به فکر مکانیزه کردن روش‌های برداشت این محصول و حتی سایر محصولات کشاورزی باشند تا اکوسیستم منطقه به روال عادی خود برگردد و این همتی می‌طلبد که هم باید مسئولان امر پای کار بیایند و هم خود کشاورزان آموزش ببینند و با دیو ددمنش بی‌آبی و کم‌آبی مقابله کنند تا هیچ‌گاه نگران از بین رفتن بخش کشاورزی استان و کشور نباشیم.

با در نظر گرفتن تمام این شرایط و با نگاه به افق‌های بسیار روشن برای استان زیبای آذربایجان غربی، شهرداری ارومیه به منظور پاسداشت فرهنگ کهن ارومیه و با هدف ترویج و احیای این فرهنگ‌ها، برای سومین دوره متوالی جشنواره انگور را در دهکده ساحلی چی‌چست برگزار می‌کند. هم‌چنین در اجرای این جشنواره از جنبه‌های اقتصادی و گردشگری نیز به منظور شناساندن میوه انگور و محصولات آن در داخل و خارج از کشور و جذب سرمایه‌گذار و توسعه صنعت توریسم گام‌های موثری انجام دادیم و امید می‌رود در سایه برگزاری این جشنواره و استقبال مردم عزیز بتوانیم به اهدافمان در این زمینه برسیم.

محمد حضرت پور؛ شهردار ارومیه

Print
951 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان