• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

خطری چون آبهای سطحی و سیل متوجه تقاطع های غیرهم سطح همچون امامت نیست/ میانگین عمر مفید تقاطع های غیر همسطح بیش از 50 سال است
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

خطری چون آبهای سطحی و سیل متوجه تقاطع های غیرهم سطح همچون امامت نیست/ میانگین عمر مفید تقاطع های غیر همسطح بیش از 50 سال است

براساس چه رسالتی ساخت تقاطع های غیرهم سطح  در دستورکار مدیریت شهری ارومیه قرار گرفت؟

به منظور دستیابی شهرارومیه  به یک توسعه متوازن براساس طرح های فرداستی نظیرطرح جامع شهر سازی  و طرح جامع حمل و نقل وترافیک شهری  وبویژه سفری پیوسته و بدون توقف با حذف چراغ قرمز ها در مسیر سفر یعنی روان سازی ترافیک و ساماندهی محیط های فیزیکی و فضای های باز شهری ، موضوع شناسایی و طراحی  رینگ ها به صورت تقاطع های غیر هم سطح و کریدورهای شهر به صورت یک طرح واحد در دستور کار مدیریت شهری ارومیه قرارگرفت.

مجموع طرح واحد رینگ ها و کریدورهای ارومیه شامل چند رینگ و کریدور است؟

 3 رینگ مهم  به صورت آزاد راه  و بزرگراه و 5 کریدور شمالی و جنوبی و شش کریدورغربی و شرقی یعنی خیابان های اصلی شهر دراین طرح واحد تعریف شده است که هم اینک رینگ میانی شهریعنی رینگ دوم  با ساخت تقاطع های غیر همسطح مدرس، مادر، امام علی، امامت، میثم، پل های شهید بهشتی ، میرزای شیرازی ، ذاکر، سرو، ابوذرو آذربایجان مراحل پایانی خود را طی می کند و اجرای رینگ های اول در هسته مرکزی و رینگ سوم در کمربند بیرونی شهر در حال گذر از مرحله مطالعاتی است.

در این پروژه ها آخرین اطلاعات و تکنولوژی نظام های نوین شهرسازی جهان  نیز اعمال شده است؟

بله، مجموعه مدیران و کارشناسان شهرداری ارومیه علاوه براعمال تخصص های  دانشگاهی  و بومی  خود با شناخت وضع موجود محیط شهری ارومیه در ساخت تقاطع ها توانسته اند با دستیابی به آخرین اطلاعات و تکنولوژی نظام های نوین شهرسازی جهان به ایده ها و تفکرهای جهان شمول نیز تکیه کنند  یعنی تجربه  فعلی شهر ارومیه درجریان سازندگی عمرانی نشات گرفته از تجارب شهرهای پیشرفته جهان چون رم، مونیخ  و اربیل عراق که  از نظام رینگ ها  و کریدور ها تبعیت می کند، است.

در ساخت تقاطع های غیر هم سطح اصول فنی و مهندسی به درستی رعایت می شود؟

بله، تمامی تقاطع های غیر هم سطح  ارومیه بر اساس محاسبات مهندسین و با کنترل چک  لیست دفترچه محاسبات سازه های روگذرها  بر اساس آیین نامه بارگزاری پل های ایران  و تایید آن در کمیته  فنی شهرداری وارد فاز اجرایی برای ساخت می شوند.

براساس آیین نامه بارگزاری پل ها ایران هر پل باید از چه اصولی تبعیت کند؟

در تمامی تقاطع های  غیر هم سطح این سه اصل آیین نامه بارگذاری پل های ایران یعنی اعمال بارهای سازه ای  و قائم، بارهای دینامیکی و لرزه ای (بار قطار تانک یا تریلی تانک بر)  و  بار جانبی و زلزله ای باید رعایت شود.

در مقابل این اظهار نظر برخی شهروندان که«بعلت صرف مدت زمان کوتاه درساخت تقاطع ها اکنون  شاهد گشایش تقاطع های بی کیفیت و غیر ایمن در شهرارومیه هستیم» چه پاسخی  باید ارائه داد؟

اولا؛ این پل های از آیین نامه بارگذاری پل های ایران  تبعیت می کند، دوماً به طورمیانگین هر تقاطع به مدت حدود 9 ماه مطالعه کارشناسی شده است ، سوماً؛ مدت زمان اتمام پروژه بستگی به ویژگی فنی پروژه دارد  که از 3تا 6 ماه متغیر است بطور مثال  تقاطع غیر هم سطح میثم  به طول 740 متر جزو طولانترین پروژه و تقاطع مادر به طول 380 متر جزو کوتاه ترین پروژه ها بود  و همچنین پروژه مدرس با مدل فلزی  و امامت با مدل بتنی به ترتیب مدت زمان کوتاه و بلندی را برای ساخت به خود اختصاص دادند و البته دسترسی به امکانات دراسرع وقت چون اعتبار،  نیرو و تجهیزات و توانایی پیمانکار را نباید فراموش کرد.

آیا عمری مفیدی برای این تقاطع ها می توان متصور شد؟

در مبحث ساخت پل ها از آن جایی که به صورت آیین نامه ای و با حاکمیت دستورالعمل های فنی و مطابق نظام فنی و اجرایی ساخته شده است ما به عملکرد فنی و استحکام سازه ای تقاطع های غیر هم سطح اطمینان کامل داریم و بر اساس این افق و اجرای کیفی پروژه ها، عمر مفیدی بیش از 50 سال را برای تقاطع ها متصورهستیم.

پس تقاطع های غیر هم سطح برای سالهای متمادی از تحمل بار و ضربات زلزله ها ، سیل و سایر ضربه های دینامیکی در امان خواهند بود؟

صددرصد و نمونه بارز این تحمل را در تقاطع غیر هم سطح امامت دیدیم که با وجود آبگرفتی  تقاطع کوچکترین نشانی از  ترک بر روی دیوارهای تقاطع دیده نشد.

اشاره کردید به آب گرفتگی تقاطع غیر هم سطح مادر، علت این آب گرفتگی چه عاملی بود؟

بعلت مسدود شدن شبکه مشبک فلزی  پل امامت به شکل منحول  که وظیفه دفع آب های سطحی پل و انتقال آن به رودخانه شهرچای را بر عهده دارد با  حجم فشرده ای از  زباله ها و عمدتاً یونولیت های ساختمانی جمع شده از اطراف که با جریان سیلاب و به دلیل شیب زمین به محل رسیده بود و باعث لبریز شدن گودی تقاطع غیرهمسطح و سبب آبگرفتگی شده بود.

برخی می گویند که یونولیتهای ساختمانی به علت سبک بودن بر روی آب شناور می مانند و شما چه پاسخی برای این  گفته دارید؟

بله، یونولیت  بعلت سبک بودن برروی آب شناور می ماند ولی یونولیت های ساختمانی جمع شده در اطراف امامت با حجم فشرده ای از زباله ها ترکیب شده بود که این حجم بالای زباله باعث ته نشینی یونولیتهای ساختمانی شده بود.

تخلیه آب های سطحی تمامی تقاطع ها به چه شکلی صورت می گیرد؟

تمامی تقاطع ها با دار بودن شبکه دفع آب های سطحی عمل هدایت آب های سطحی  را به شکل فنی و اصولی انجام می دهند.

و سخن پایانی؟

امامت و پل های نظیر آن از سه جنبه ضربه های دینامیکی، نیروهای جانبی چون زلزله و نیروهای سازه ای خود پل محاسبه و ایمن سازی شده اند و توانایی و سنگینی قطاری از تانک و یا تریلر را همزمان دارند و وقتی پل در مقابل چنین ضربه هایی ایمنی لازم را دارد، ضرباتی چون انباشته شده آبهای سطحی روی آن ناچیز است و خطری متوجه آن نیست.

Print
1099 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان