• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

شهردار ارومیه:  اگر یک متر از اموال شهرداری به فروش رسیده باشد، هزار متر جایگزین آن شده است / 200 هکتار از اراضی اطراف ارومیه توسط شهرداری ارومیه برای نسل های آینده تملیک شده است
Anonym
/ دسته ها: اخبار شهرداری

شهردار ارومیه: اگر یک متر از اموال شهرداری به فروش رسیده باشد، هزار متر جایگزین آن شده است / 200 هکتار از اراضی اطراف ارومیه توسط شهرداری ارومیه برای نسل های آینده تملیک شده است

به گزارش روابط عمومی شهرداری ارومیه، محمد حضرت پور، شهردار ارومیه در خطبه های پیش از ظهر نماز جمعه این شهر که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به عملکرد پنج ساله شهرداری ارومیه اظهار داشت: هم اکنون مساحت شهر ارومیه 11 هزار و 200 هکتار است.

وی تصریح کرد: از این مساحت، دو هزار و 500 هکتار در شهرک گلمان که ناحیه ای منفصل از شهر ارومیه است قرار دارد که جمعیتی 6 هزار نفری را در خود جای داده و باید در سال های آینده جمعیتی بالغ بر 60 تا 100 هزار نفر را در خود مستقر کند.

شهردار ارومیه افزود: از سوی دیگر شهر ارومیه دارای 2 هزار و 500 کوچه و خیابان در قالب 11 هزار و 300 کوچه و 950 خیابان است که مردم روزانه در آنجا تردد می کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون شهرداری ارومیه به 280 هزار خانوار در قالب مسکونی، تجاری و خدماتی ارائه خدمت می کند بیان کرد: براساس سرشماری سال گذشته، جمعیت ارومیه بین 750 تا 800 هزار و جمعیت شهرستان ارومیه یک میلیون و 300 هزار نفر بوده است.

حضرت پور با اشاره به اینکه بخش زیادی از جمعیت ارومیه بین 15 تا 40 سال قرار دارند  تاکید کرد:  از این جمعیت فقط بیش از 70 هزار نفر از آنها تحصیل کرده اند ، در این رابطه امروز دغدغه مسئولان کشوری و استانی و شهری این است که برای این جوانان بتوانند در مدت زمان لازم، اشتغال زایی  کنند چرا که بیکاری یکی از معضلات بزرگ جامعه کنونی است .

وی با اشاره به میزان بودجه شهرداری ارومیه از سال 90 تا 95 اظهار کرد: این رقم یک میلیارد و 260 میلیارد تومان بوده که نسبت به پنج سال گذشته هزار برابر افزایش یافته در حالی که 18 تا 20 درصد آن حقوق کارکنان است.

شهردار ارومیه تعداد کارکنان شهرداری را در سال 90، چهار هزار و 217 نفر خواند و افزود: این در حالی است که این رقم هم اکنون با جذب 270 نفر که در قالب آزمون جذب شهرداری شدند، به چهار هزار و 417 نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در طول پنج سال گذشته 9 میلیون متر مکعب از معابر خاکی شهر ارومیه تبدیل به آسفالت شده است بیان کرد: از سوی دیگر مجموع فضاهای سبز شهری در طول عمر 90 ساله شهرداری 300 هکتار بود که امسال به 600 هکتار رسیده است.

حضرت پور به هدایت آبهای سطحی در پنج سال گذشته در این شهر اشاره کرده و تصریح کرد: در سالیان گذشته با بروز سیلاب در مناطق پایین شهر که ساکنان آنها به عنوان صاحبان اصلی انقلاب اسلامی قلمداد می شوند، سیلاب و آبگرفتگی معابر و حوادث غیر مترقبه به وقوع می پیوست، در حالی که هم اینک تمامی بارندگی ها از طریق 260 کیلومتر کانال و هزار کیلومتر جدول به خارج از شهر منتقل می شوند.

وی با بیان اینکه در طول پنج سال گذشته سالانه 110 هزار متر مربع پیاده روسازی توسط سازمان های شهرداری و یا سازمان های وابسته به آن انجام شده است افزود: از سوی دیگر ساحل سازی رودخانه شهرچای به مساحت 46 هکتار و احداث کانال سنگی به عنوان زیباسازی شهری بر روی آن انجام شده است.

شهردار ارومیه با تقدیر از اعضای شورای اسلامی دوره چهارم گفت: این اعضاء با تفکری بلند و با مصوبات مناسب سبب شدند که همواره جایگاه شهر ارومیه در کشور در بین پنج تا هفتم و یا اول باشد که با حمایت های مردمی، نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس همراه شد و علاوه بر آن، تامین کننده این مبالغ نیز خود مردم هستند که ریال به ریال آن به شکل مناسب توسط شهرداری ارومیه به کارگیری شد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه هم اکنون 200 هکتار از اراضی اطراف ارومیه توسط شهرداری ارومیه برای نسل های آینده تملیک شده است افزود: این خریداری برای جلوگیری از ساخت و سازهایی که مستعد تفکیک قول نامه ای بوده و ارومیه را از حالت باغ‌شهر بودن خارج می کرد، انجام شد.

حضرت پور بیان کرد: در این رابطه متاسفانه عده ای افراد سودجو بهترین باغ ها را خریداری و تملیک کرده و در اختیار افراد محروم و مظلوم تحت عنوان اموال قولنامه ای واگذار کمی کردند که نه مجوز ساخت و ساز و نه برق، آب و گاز داشتند و تنها سبب ایجاد مشکلات اجتماعی برای شهروندان شده و سود آن نیز نصیب رانت خواران می شد.

وی با تکذیب صحبت هایی مبنی بر فروش املاک شهرداری ارومیه تصریح کرد: بی شک حتی اگر یک متر از اموال شهرداری به فروش رسیده باشد، هزار متر جایگزین آن شده، برای مثال در باغ حلاوت هشت هکتار، فلکه دریا، پارک ارغوان و ریحان، 28 هکتار از اراضی متصل به باغ نهارستان شهرداری و نیز محل اجرای پروژه ابوذر با 40 میلیارد تومان هزینه و ازادسازی در 6 هکتار از جمله اقدامات شهرداری ارومیه بوده است.

شهردار ارومیه اظهار داشت: علاوه بر آن، ساختمان صدا و سیمای قدیم در چهار و نیم هکتار توسط شهرداری خریداری و تملیک شده و در اختیار شهر قرار گرفته و بخشی به عنوان پروژه شهیدلر کورپوسی در 12 هکتار اجرا شد.

وی گفت: همچنین کمربندی دوم به عرض هزار متر در حال اجرا بوده و برای پنج کیلومتر اول آن هزار میلیارد تومان هزینه شده و در 140 هکتار زمین اجرا می شود که هم عاملی در مقابل تفکیک قول نامه ای و هم برای سرمایه ای برای شهر است.

حضرت پور با اشاره به اینکه برای توسعه باغ رضوان ارومیه 70 هکتار توسط شهرداری ارومیه خریداری شد افزود: این مقدار از زمین توسط اداره کل راه و شهرستازی و استانداری در اختیار باغ رضوان قرار گرفت.

وی بیان کرد: علاوه بر آن، 11 هکتار در شهرک گلشهر، 16 هکتار در جانوسلو و 40 هکتار در انتهای رودکی به عنوان سرمایه شهری خریداری شده که ارزش ریالی آنها سال به سال افزایش یافته است.

شهردار ارومیه تصریح کرد: بنابراین بزرگترین صاحب املاک امروز حداقل در بین استان های همجوار آذربایجان غربی، شهرداری ارومیه با چهار میلیون و 230 هزار متر مربع زمین بوده که خود ثروتی برای شهروندان ارومیه است.

وی با تاکید بر اینکه دغدغه امروز مجموعه مدیریت شهری ارومیه بحث اشتغال جوانان است اظهار کرد: برای رسیدن سریع به اشتغال دو راهکار وجود دارد که یکی از آنها این است که با توجه به اینکه 30 درصد مردم استان از راه کشاورزی امرار معاش می کنند، زیرساخت های اشتغال در این بخش باید توسط شهرداری فراهم شود.

حضرت پور گفت: امروز تمامی محصولات تولید شده شهرستان ارومیه در بازار شهرداری خرید و فروش شده اما متاسفانه حداقل ارزش افزوده محصولات برای کشاورزان به اندازه ای نیست که آنان بتوانند زندگی خود را بچرخانند.

وی بیان کرد: علت آن نیز این است که تاکنون موفق به خریدار 10 ماشین کانتینر سردخانه دار که بتواند محصولات کشاورزی استان را به خارج از استان و کشور انتقال دهد وجود نداشته و علاوه بر آن کارخانه بسته بندی مناسب برای صادرات محصولات کشاورزی نیز وجود ندارد.

شهردار ارومیه با تاکید بر اینکه دومین راه رسیدن برای اشتغال در شهر ارومیه جذب گردشگر است تصریح کرد: بی شک برای رسیدن به این مهم نیز باید زیرساخت های آن فراهم شده که بخشی از آن توسط دولت انجام شده و بخشی نیز توسط شهرداری انجام می شود.

وی افزود: در این رابطه اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و مسابقات بین المللی می تواند سبب رونق اقتصادی در شهر شده و از سوی دیگر با برگزاری مراسماتی همچون اجلاس نظام مهندسی سبب پر شدن ظرفیت هتل ها می شود.

حضرت پور گفت: برگزاری جشنواره انگور و یا جشنواره گل ها در شهر ارومیه سبب شد که از سایر شهرستان ها به ارومیه سفر کرده و در نتیجه بخش های خدماتی شهر منتفع شدند و علاوه بر آن، شهرداری ارومیه همسو با دولت و بخش خصوصی در تلاش است که یک فرصت مناسب برای اینکه بتواند از ظرفیت کشاورزی، صنعت و گردشگری استفاده کند تا جوانان به سمت اعتیاد نروند ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: بنابراین با توجه به اینکه دشمن در کمین جوانان بوده و با رسانه های خود هجمه فرهنگی وارد می کنند چاره ای جز برگزاری مراسماتی با رعایت حق و حقوق شرعی و قانونی نیست و برگزاری جشنواره های مختلف در شهر سبب می شود که جوانان ارومیه ای کمتر در معرض گرفتار شدن در دام اعتیاد بروند.

شهردار ارومیه با اشاره به اینکه امروز اجرای برنامه های فرهنگی این فرصت را برای خانوارها ایجاد می کند که 15 فرهنگ سرا برای اجرای برنامه های فرهنگی ایجاد شود اظهار کرد: عمده هدف ایجاد فرهنگسرا تقویت دین و تقویت مسائلی است که نشاط را در بین جوانان ایجاد کرده تا آنان به سمت اعتیاد حرکت نکرده و بیکاری و طلاق در شهر رخ ندهد.

وی با بیان اینکه نقطه عطف تمامی فعایت ها و پروژه های شهری این است که 260 پیمانکار در سطح شهر با شهرداری ارومیه همکاری می کنند افزود: این در حالی است که از سه سال گذشته درآمدهای شهرداری به یک دهم کاهش یافته یعنی درآمد روزانه سه میلیارد تومان به 300 میلیون تومان رسیده اما با این حال تعصب پیمانکاران و علاقه مندی آنها سبب شده که فضای کار و تلاش در شهر تعطیل نشود.

حضرت پور گفت: بی شک اگر غفلتی در این زمینه انجام شود پروژه های شهری ارومیه به یک کمای چندین ساله رفته که به ضرر شهر تمام می شود.

وی با تاکید بر اینکه تمامی ارگان ها و ادارات در توسعه شهر ارومیه نقش بسزایی داشته اند اظهار داشت: در این رابطه بنیاد تعاون ناجا و سپاه که اجرای پروژه های فاخر شهری کمک کرده و شرکت های خدمات رسان همانند شرکت آب، گاز،برق، ارتش، قوه قضائیه و سازمان بازرسی نیز شهرداری ارومیه را یاری کرده اند.

شهردار ارومیه با بیان اینکه شهرداری ارومیه اجازه خیانت در مال مردم را به خود نمی دهد، تاکید کرد: شهرداری ارومیه نوکر و خدمت سران مردم بوده و با عشق و علاقه و محبت به کار خود ادامه می دهد و اگر در این مدت چهار ساله با  برخی اقدامات سبب رنجش خاطر همشهریان شده تعمدی نبوده و عذرخواهی می کند.

وی با تاکید بر اراده بر توسعه شهر ارومیه تصریح کرد: از سوی دیگر اگر در دور پنجم شورای اسلامی شهر نیز انتحاب شوم، همچنان حافظ مال و رعایت حال مردم بوده تا شهر ارومیه به عنوان نگین شهرهای ایران در دنیا معرفی شود.

Print
808 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان