• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

فضای سبز؛ ریه های تنفسی شهر
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

فضای سبز؛ ریه های تنفسی شهر

معاون خدمات شهری شهرداری اورمیه در گفتگو با خبرنگار ارغوان، در تعریف فضای سبز شهری گفت: از نظر زیست محیطی فضای سبز شهری عبارت است از فضای متشکل از گیاهان با ساخت شبه جنگلی و برخوردار از اکولوزیکی زیست محیطی معینی متناسب با شرایط زیست محیطی حاکم بر محیط زیست شهری  که کاربرد اجتماعی دارد .

مهندس مهرداد سلامتی افزود: یکی از نیازهای اصلی زیستی انسان  و اکثر موجودات زنده هوای پاک است . بقراط مهمترین و موثرترین اصل بهداشت عمومی را هوای پاک دانسته است . ابوعلی سینا وجود گردوغبار در هوا را یکی از عوامل کوتاهی عمر بشر میداند .آلودگی هوا از زمانی شروع شد که انسان به طور دسته جمعی در نقاط مختلف اقامت کرد . بتدریج با گذشت زمان و ایجاد کارخانجات و تردد ماشین آلات آلودگی هوای شهری زیاد شد .زمانی مردم دودی را که از دودکش کارخانه ها خارج می شد نشانه ترقی دانسته و به آن افتخار میکردند اما در زمان حال وجود دود و مواد آلاینده هوا یکی از مشکلات اساسی زندگی شهری می باشد.

وی  با بیان اینکه توسعه فضای سبز همانند بقیه خدمات شهری در روند پیشرفت مورد  بی مهری قرار گرفته است اظهار داشت: علاوه بر آن ایجاد واحدهای تصفیه ، پالایش و تقلیل آلودگیهای شیمیایی که خود نیازمند سرمایه گذاری کلان است مورد بی مهری واقع شده است مگر اینکه به طریقی جبران گردد. ولی باید گفت کلید آلودگیهای شیمیایی هوا در اغلب شهرهای صنعتی به دلایل متعددی نظیر فقدان قابلیت ، پراکنش حدود و یا نامناسب و نارسایی های فنی و ... میباشد .

این مقام مسئول با اشاره به اصل پنجاه قانون اساسی خاطر نشان ساخت: در جمهوری اسلامی ایران حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند ، وظیفه عمومی تلقی می شود .از اینرو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران ان ملازمه پیدا میکند ممنوع است در نتیجه وجود فضای سبز بخصوص درختان در شهرها از خیلی جهات بر روی شهرنشینان و زندگیشان اثر مثبت دارد . فضای سبز نه تنها محیط زیست شهرها را زیبا و دلنشین می کند اثرات مفیدی نیز از نظر بهداشتی و روانی دارد .

سلامتی با برشمردن اهدف ایجاد فضای سبز بیان کرد:

1-  مهندس سلامتی در بخش دیگر از سخنان خود زیباسازی فضای شهری ، ایجاد اکوسیستمهای فعال طبیعی در فضای سبز شهری در جهت بهبود کیفیت زیست محیطی  و ترکیبی از دو هدف فوق  را از اهداف ایجاد فضای سبز بیان کرد و خاطر نشان ساخت: با نگاهی گذرا به فضای سبز ارومیه مشاهده میگردد که دراینجا هدف اصلی زیباسازی فضای سبز شهری می باشد این فضای سبز بیشتر شامل درختان و درختچه های سبز تصفیه کننده هوا است . لازم به ذکر است که نباید از نقش عمده ای که چمن کاری روی محیط اطراف می گذارد غافل شد .چمنکاری علاوه بر اثرات میکروکلیماتیک ، بدلیل برخورداری از رنگ آرامش بخش سبز ، اثرات مثبتی روی چشمان و روان ناظر میگذارد . لکن شهری با آلودگی شهرهای ایران (تهران – اراک – تبریزو ارومیه و ... ) بیشتر نیازمند به اکوسیستمهای طبیعی ، پرتحرک و فعال جهت مهیا کردن شرایط زیست در این شهرهاست تا اینکه صرف زیباسازی شهرها باشد .

سلامتی با اعلام اینکه یکی از مشکلات اساسی ، نا معین بودن تعریف فضای سبز در ایران می باشد گفت: در حال حاضر آنچه از خاک می روید جزء فضای سبز تلقی میگردد .از نوارهای سبز باریک میان بزرگراهها گرفته تا چمنکاری پارک کودک ، محوطه مدارس و بیمارستانها و ...  سوزنی برگان به علت همیشه سبز بودن و فتوسنتز ممتد درمقابل آلودگی هوا بسیار حساس بوده و پس از گذرانیدن دوره خود بازسازی و آستانه تحمل آلودگی محکوم به نابودی خواهند بود و خسارت زیست محیطی زمانی نمایان میگردد که کار از کار گذشته باشد . درحقیقت هنر اکولوژیست و زیست شناس در پیش بینی و پیشگیری از خطرات بالقوه و اجتماعی است .

مهرداد سلامتی، سرپرست معاون خدمات شهری شهرداری اورمیه  در پایان تاکید کرد: آنچه که یک طراح فضای سبز باید در طرح خود به آن توجه نماید این است که اولأ تا حد امکان از گونه های بومی منطقه  استفاده نماید دومأ تاحد امکان از ایجاد فضای سبز تک نوعی  خودداری کرده و به درختکاری مخلوط اولویت دهد سومأ از آنجا که فضای سبز در شهرهای ما بایستی فعال بوده و از سوی دیگر تاب تحمل بار آلودگی شهرها را داشته باشد ، باید از گونه های مقاوم در برابر آلودگی استفاده شود نهایتأ هدف نهایی از چنین طرحی بایستی علاوه بر تاثیر گذاری مثبت روی آلودگی هوا ، ایجاد بیوتیپ طبیعی برای پرندگان شهر زی همانند گنجشکها  ، سار ، زاغ و کلاغ و ...  و همچنین تفرجگاهی برای ساکنین شهر باشد .

حال با توجه به مطالب گفته شده و عدم یکنواختی توزیع فضای سبز شهری در ارومیه ، احداث و ایجاد فضای سبز همتی والا می خواهد .

 

روابط عمومی سازمان پارکها و فضای سبز ارومیه

 

Print
1951 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان