• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

بایدها و نبایدهای تکمیل رینگ کمربندی میانی ارومیه
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

بایدها و نبایدهای تکمیل رینگ کمربندی میانی ارومیه

شهر ارومیه نیز با دارا بودن یکی از بالاترین سرانه های خودرو نسبت به جمعیت در سطح کشور از دیرباز با مشکل ترافیک مواجه بوده است و اخیرا فعالیت های بسیاری با احداث تقاطع های غیر همسطح در راستای طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر ارومیه مصوب شورای هماهنگی ترافیک کشور که در سال آغاز گردیده است (در سال 86 آغاز و مصوب در سال 90) گردیده است، با انجام فعالیت های اخیر سوالاتی در افکار عمومی ایجاد شده که عمده ترین آنها موارد ذیل می باشد:

1-     چرا تنها تقاطع های غیر همسطح واقع در روی رینگ کمربندی میانی در حال اجرا می باشد؟

2-     چرا تقاطع ها تنها به صورت دو سطحی (همسطح و روگذر) اجرا می شود؟

3-     چرا در داخل محدوده مرکزی شهر تقاطع غیر همسطح اجرا نمی شود؟

4-     رویکرد آتی شهرداری ارومیه در بحث مدیریت ترافیک چیست؟

پاسخ به سوالات فوق را باید در دو محور شهرسازی و مدیریت ترافیک ارائه کرد. سند فرادست مورداستناد در مباحث شهرسازی طرح جامع شهرسازی شهر ارومیه می باشد، بر اساس مطالعات فوق با توجه به تمرکز بخش عمده ای از کاربری های تجاری، اداری و خدماتی شهر ارومیه در حول محور خیابان امام خمینی (ره) یک شهر تک هسته ای را ایجاد کرده است و اکثر شهروندان برای تأمین نیازهای خود مجبور به مراجعه به این محدوده می باشند که دارای تعدادی کمی معبر با عرض کم است که این امر سبب ایجاد ترافیک سنگین در این محدوده گردیده است.

از سوی دیگر تعریض و یا آزادسازی محورهای جدید در این محدوده جدا از بار مالی سنگین، راهکار حل مشکل نبوده و بر عکس با افزایش تعداد جدیدی کاربری جاذب سفر در بر خیابان های جدید الاحداث باعث تشدید مشکل ترافیک خواهد شد.

از این رو به دنبال رویکرد جامع تر با آینده نگری بودیم، راه حل جامع تر شامل حرکت به سمت توسعه متوازن شهر از تمامی ابعاد و خروج تدریجی از حالت تک هسته ای می باشد. بر اساس مباحث ترافیک بهترین روش برای ایجاد توسعه متوازن شهری و هسته های خدماتی جدید ارائه تسهیلات حمل و نقل به نقاط محروم از این امکانات و ایجاد مطلوبیت انجام سفر به این نقاط است.

با توجه به رویکرد فوق و بر اساس نتایج خروجی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر ارومیه مصوب در شورای هماهنگی ترافیک کشور تکمیل رینگ کمربندی میانی این مطالعات به عنوان گام اساسی و اولیه در این میان محسوب می گردد. رینگ میانی کمربندی شهر شامل محورهای شهید رجایی باهنر – امام علی (ع) امامت والفجر و کمربندی خاتم الانبیاء با 16 تقاطع غیر همسطح می باشد که تاکنون تعداد زیادی از آنها اجرا و باقی نیز در حال طی مراحل آماده سازی جهت اجرا می باشد که بر اساس هدف گذاری انجام شد و احداث این تقاطع ها در آینده نزدیک به تحقق خواهد پیوست.

با تکمیل کمربندی میانی گام اساسی در راستای مدیریت تحولات درونی شهر برای بلند مدت برداشته شده و با توسعه متوازن شهر امکان روانسازی ترافیک با حذف سفرهای شغلی و خرید که در حال حاضر بیشترین درصد سفرهای روزانه ارومیه را تشکیل می دهد، فراهم می شود.

تقاطع های روی رینگ میانی به صورت سه سطحی (همسطح روگذر و زیرگذر) طراحی شده اند و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در فاز اول تقاطع های غیر همسطح در امتداد کمربندی میانی تکمیل و سپس سطح بعدی اجرا خواهد شد و در اجرای فاز اول تمامی نکات اجرایی در راستای تسهیل برای احداث فازهای بعدی تقاطع های غیر همسطح لحاظ شده است و با اتمام تقاطع ها و آزادسازی ترافیکی مسیر اصلی کمربندی به صورت مسیری، اجرای فازهای بعدی تقاطع ها آغاز خواهد گردید.

Print
2217 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان