• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

حاشيه نشيني نتیجه نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی غلط است
Anonym
/ دسته ها: اخبار شهرداری

حاشيه نشيني نتیجه نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی غلط است

به گزارش روابط عمومی شهرداری ارومیه، دكتر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در مراسم بهره برداری از پروژه های دهیاریها و شهرداریهای خراسان رضوی و 79 پروژه حاشیه شهر مشهد با بيان مطلب فوق اظهار كرد : در صورت نبود نگاه متوازن، عادلانه و متعادل به موضوع برنامه ریزی، توزیع امکانات و منابع کشور هر چه خدمات به حاشیه شهرها ارائه شود روند افزایشی مشکلات کاهش نمی یابد.

وي افزود: البته این به آن معنا نیست که خدمات به حاشیه شهرها ارائه نشود بلکه برای جلوگیری از بوجودآمدن مشکلات بزرگتر باید بازنگری جدیدی در نظام برنامه و بودجه ریزی داشته باشیم.
رحمانی فضلی با تاکید بر توجه نسبت به مناطق کمتر توسعه یافته و کم برخوردار گفت: مهاجرت به شهرها حق طبیعی افردای است که امکان زندگی در روستا و مناطق کمتر توسعه یافته را ندارند و باید به آنها حق برخورداری از خدمات اولیه، شغل و درآمد کافی داده شود.
وی افزود: عدالت محوری و ایجاد تعادل و توازن در توزیع منابع و برخورداری از خدمات از وظایف حکومت و دولت است و باید به همه اقشار در پناه قانون اساسی، قوانین موضوعه و اصول اعتقادی اسلام و عدالت توجه شود.
وزیر کشور اظهار امیدواری کرد این مهم عملیاتی شود زیرا اراده دولت تدبیر و امید تحقق این توزان و تعادل در قالب برنامه ششم توسعه است لذا تمهیداتی در آن دیده شده که با تصویب در مجلس یکی از اولویتهای اصلی خواهد بود.
وی ادامه داد: بسیاری از مناطق توان قدرت اداره خود را دارند، بی جهت آنها را به یک نظام بودجه ریزی و برنامه ریزی وصل و امکان بالندگی، رشد و توسعه را از این مناطق سلب کرده ایم.
رحمانی فضلی گفت: به عنوان نمونه خراسان رضوی با دارا بودن ظرفیتهای وسیع، مرزهای گسترده، بازارهای بزرگ، شرایط مطلوب برای سرمایه گذاری و ظرفیتهای طبیعی و گردشگری عالی چشمش به دنبال سهم از اعتبارات دولتی است.
وی افزود: سایر نقاط کلان نظیر اصفهان، مازندران، شیراز و تبریز نیز به همین منوال با تکیه بر منابع و اختیارات دولتی اداره می شوند درحالی که در صورت تفویض اختیارات به خود این کلانشهرها قطعا توان اداره خود را خواهند داشت.
وزیر کشور ادامه داد: برخی از شهرها نیز به دلیل عقب افتادگیهای تاریخی از امکانات اولیه برای اداره خود برخوردار نیستند و باید سهم آنها از منابع عمومی کشور افزایش یابد.
وی گفت: دولت به دنبال آن است که به صورت ریشه ای و اساسی این مشکلات را حل کند.
او افزود: اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه پیچیده شده توسط مقام معظم رهبری راهکار تحقق این هدف است، این اقتصاد نیازمند ریل گذاری جدیدی می باشد که از نظامهای برنامه ریزی، بودجه ریزی، مالیاتی و اداری شروع می شود و باید با بازنگری دقیق شرح وظایف و اختیارات به مناطق داده شود.
وزیر کشور ادامه داد: تا زمان تحقق این امر نباید از اجرای راهکارهای کوتاه مدت غافل شد.
وی گفت: با توجه به اینکه مشهد به عنوان پایتخت معنوی کشور در طول سال پذیرای خیل عظیم زائران بارگاه منور رضوی است لذا ساماندهی حاشیه شهر و سکونتگاههای غیررسمی این کلانشهر از اولویتهای دولت است.
وی با اشاره به دستورات مکتوب و شفاهی مقام معظم رهبری برای ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی در مشهد افزود: ساماندهی حاشیه شهر مشهد اولویت نخست دولت در سفر استانی به مشهد بود و دستگاههای مرتبط نظیر راه و شهرسازی و غیره به دنبال ساماندهی و رفع این مشکل هستند.
رحمانی فضلی ادامه داد: شهرهای زاهدان، اهواز، قم، تهران،تبریز و مشهد با مشکلات زیادی درگیر هستند لذا در قالب برنامه ششم توسعه طرحهای توسعه برای چهار استان به عنوان استانهای اولویتدار دنبال می شود.
وی گفت: رفع مشکلات حاشیه شهر در گروی عزم و اراده همه دستگاههای مرتبط، انسجام، وحدت، همدلی و همراهی در کلان مساله است.
بهره برداری از 461 پروژه در مشهد با حضور وزیر کشور
همزمان با سفر وزير كشور به مشهد 461 پروژه عمرانی در حوزه دهیاریها، شهرداریهای خراسان رضوی و حاشیه شهر مشهد روز سه شنبه طی مراسمی بهره برداری شد.
مجموع اعتبار هزینه شده در این پروژه ها هزار و 87 میلیارد ریال و از این میان 205 پروژه در حوزه دهیاریها با هزینه 106 میلیارد ریال است. 158 پروژه نیز در حوزه شهرداریهای خراسان رضوی با مجموع اعتبار 817 میلیارد ریال اجرا شده اند.
98 پروژه دیگر نیز شامل آموزشی، ورزشی و خدماتی در نواحی حاشیه ای شهر مشهد با هزینه 164 میلیارد ریال اجرا شده و مورد بهره برداری قرار گرفتند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در مراسم بهره برداری از این طرحها گفت: مشهد امروز با مشکل اساسی به نام حاشیه نشینی با ریشه 40 ساله و شرایط خاص مواجه است. محمد مقدوری افزود: تا 10 سال پیش کلانشهر مشهد فقط 500 هزار حاشیه نشین داشت اما هم اینک این جمعیت به یک میلیون و 200 هزار نفر رسیده و شرایط دشواری را برای همه شهروندان مشهدی ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: در دوره فعالیت دولت یازدهم ساماندهی و رسیدگی به وضعیت حاشیه شهر مشهد به عنوان یکی از اولویتهای اساسی فعالیتهای عمرانی دولت تدبیر و امید در مشهد مورد توجه قرار گرفت.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: به همین منظور از دو سال پیش دو رویکرد اساسی نسبت به حاشیه شهر مشهد شامل ساماندهی و نیز پیشگیری از توسعه حاشیه شهر در برنامه قرار گرفت.
وی افزود: در اجرای رویکرد نخست سه محور در قالب تهیه برنامه ساماندهی، ساختارسازی نسبت به برنامه ها و اقدامات اجرایی مد نظر قرار گرفت.
مقدوری ادامه داد: موضوع ساماندهی در چهار بخش فرهنگی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی طراحی و برنامه ریزی شد و 22 هزار و 600میلیارد ریالی برای دوره سه ساله تدوین شد که اعتبار از سه بخش دولتی، خصوصی و عمومی تامین می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: بخشی از طرحها در این حوزه پارسال به انجام رسید و قسمتی دیگر که مربوط به شهرداری مشهد و بسیج بود امسال همزمان با دهه فجر بهره برداری شد.
وی افزود: توجه ویژه دولت و برنامه هایی که در کارگروه ستاد ساماندهی حاشیه شهر در این حوزه آغاز شده همچنان ادامه دارد. مقدوری ادامه داد: پروژه های مورد بهره برداری امروز نیز از طریق هشت دستگاه اجرایی در حاشیه شهر مشهد به انجام رسیده اند.
وی گفت: این پروژه ها شامل 98 مورد در حوزه های مختلف با هزینه 164 میلیارد ریال است ضمن آنکه پروژه های دهیاری و شهرداریهای خراسان رضوی هم که قرار بود در دهه فجر بهره برداری شود امروز همزمان افتتاح شدند.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: در مجموع 73 شهرداری در این استان وجود دارد که با فعالیت 439 عضو شورای شهر و 73 شهردار اداره می شوند.
وی ادامه داد: امسال با وجود تنگناها و محدودیتهای منابع اعتباری که فقط 56 درصد تخصیص اعتبارات عمرانی شهرداریهای استان محقق شد تا امروز شهرداریها توانسته اند با مدیریت مناسب این شرایط را پشت سر گذاشته و 158 پروژه با اعتبار 817 میلیارد ریال را به انجام رسانند.
مقدوری گفت: از سه هزار و 335 روستای خراسان رضوی دو هزار و 523 روستای دارای جمعیت بالای 20 خانوار و دو هزار و 349 روستا دارای دهیاری هستند.
وی افزود: در این راستا امروز 205 پروژه دهیاریها با اعتبار 106 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
Print
739 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان