• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

دومين جشنواره چیلله گئجسی در اروميه برگزار مي شود
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

دومين جشنواره چیلله گئجسی در اروميه برگزار مي شود

مدير روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري اروميه خبر داد:

به گزارش روابط عمومي شهرداري اروميه؛  شب آخر پاييز در فرهنگ ايراني ها به شب يلدا معروف است كه به اين شب در زبان  ترکی، چيلله گئجه سي مي گويند، اين شب بلندترين شب سال است. به همين علت  از سالهاي بسيار دور آيين هاي زيادي براي آن در نظر گرفته مي شود كه شب نشيني و خوردن تنقلات از آن دسته است و بر همين اساس دومين جشنواره چيلله گئجه سي با هدف  احياء و حفظ سنن و آداب و رسوم  اين شب و ترويج آن  در شهر اروميه برگزار مي شود.

ناصر ركاب، مدير روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري اروميه در اين باره گفت: دومين جشنواره چیلله گئجسی  همزمان  با هفته وحدت و با هدف حفظ سنن و آداب و رسوم و ترويج فرهنگ هاي بومي ايران زمين و تحكيم بنيان خانواده  در سالن نمايشگاه هاي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي  واقع در تقاطع شهيد ذاكر ، ابتداي خيابان برق  به مدت 8 روز برگزار مي شود.

وي با بيان اينكه دومين جشنواره شب يلدا  از 27 آذر لغايت 3 دي ماه  در محل سالن نمايشگاه هاي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي   برگزار مي شود،  افزود:   اين جشنواره به همت  روابط عمومي و امور بين المل شهرداري اروميه و با مشاركت ناحيه مقاومت بسيج  سپاه اروميه و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اروميه  بر گزار مي شود.

ركاب برگزاي  آيين پخت غذاهاي محلي شب يلدا، به تصوير كشيدن نمادهاي چیلله گئجسی  چون خونچا، كرسي شب چله ، اجراي مراسم قصه خواني  و بازي هاي بومي و محلي را  از برنامه هاي اجرايي در دومين جشنواره در اروميه  برشمرد.

وي با اشاره به برگزاري مسابقه بزرگ آشپزي در اين جشنواره،  گفت: مسابقه بزرگ آشپزي با به تصوير كشيدن غذاهاي سنتي شب يلدا  چون كوفته، خاگينه و خشيل به نسل جوان و احياي آن  برگزار مي شود.

ركاب با  اعلام اینکه در دومين جشنواره  شب يلدا 50 غرفه با محتواي شب يلدا حضور خواهند داشت،  گفت: در اين غرفه ها اقلامات  شب يلدا، صنايع دستي و غذاهاي سنتي با مشاركت سازمان هاي مردم نهاد ارائه  مي شود.

وي با يادآوري اجراي آيين هاي قصه گويی و بازي هاي بومي و محلي در جشنواره شب يلدا، اعلام كرد:   شهروندان مي توانند  مقالات و نوشته هاي خود درباره چیلله گئجسی  را به اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري اروميه واقع در ميدان انقلاب  ارسال كنند تا به نام آنها درجشنواره به اجرا درآيد.

 مدير روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري اروميه با بيان اينكه  بازديد از دومين جشنواره شب يلدا  براي عموم آزاد است،  افزود: شهروندان مي توانند از ساعت 10 صبح الي 22 شب از جشنواره بازديد نمايند.

وي خاطر نشان كرد:  جهت ثبت نام و شركت در جشنواره و مسابقه آشپزي  و قصه كويي و بازي هاي بومي و محلي تا تاريخ 28 آذرماه به دبيرخانه جشنواره يلدا واقع در ميدان انقلاب ساختمان شهرداري، اداره روابط عمومي و امور بين الملل مراجه نمايند .

Print
300 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان