• پرتال قدیم

اخبار

اخبار و رویداد های شهر ارومیه و شهرداری ارومیه

ابر برچسب ها

جدیدترین خبر ها

اخبار

مهربانی به کتابخانه پارک گوللرباغی ارومیه رسید
خانم مریم نقی پور
/ دسته ها: اخبار شهرداری

مهربانی به کتابخانه پارک گوللرباغی ارومیه رسید

به گزارش روابط عمومی شهرداری ارومیه، تفاوتی نمی‌کند چه کسی اولین دیوار مهربانی را در کدام نقطه کشور ایجاد کرد، مهم اقدام خودجوشی بود که مردم انجام دادند و با فرارسیدن فصل سرما همنوعان نیازمند خود را فراموش نکردند و در حد توان خود به آنها یاری رساندند.

تفاوتی نمی‌کند چه کسی اولین دیوار مهربانی را در کدام نقطه کشور ایجاد کرد، مهم اقدام خودجوشی بود که مردم انجام دادند و با فرارسیدن فصل سرما همنوعان نیازمند خود را فراموش نکردند و در حد توان خود به آنها یاری رساندند. این اقدام نیک آنقدر مورد استقبال قرار گرفت که در مدتی بسیار کوتاه نه تنها تمام نقاط کشور را در‌نوردید بلکه توجه بسیاری از رسانه‌های خبری بزرگ جهان را نیز به خود جلب کرد.

اغلب مردم این پدیده را ستودند و بسیاری قلم به دست گرفتند و درباره بخشندگی بی‌دریغ مردم مطالب زیبایی نوشتند و در فضای مجازی و غیرمجازی منتشر کردند. حتی خبر آوردند که به تقلید از ما در کشورهای دیگر نیز دیوار مهربانی درست کرده اند. اشتباه نکنید! قطعا دیوار مهربانی پدیده ای خوب است. اما چرا دیوار مهربانی در بیشتر جاها فقط و فقط پذیرای لباس شد؟ چرا زوایای دیگری از زندگی دراین مهربانی‌ها گنجانده نمی‌شود؟
اینها سوالاتی است که ذهن بسیاری را مشغول می‌کند و کافی است ذره‌ای ابتکار در پاسخگویی این سوالات وجود داشته باشد؛ ابتکاراتی که شاید با گذر زمان تحقق یابد. بعد از ابتکار مردم در راه اندازی دیوار‌های مهربانی، این بار ارومیه ای‌ها دست به ابتکار جالبی زدند و به همت شهرداری ارومیه  برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و با الگو گرفتن از دیوار مهربانی، طرح «کتابخانه مهربانی » را در پارک گوللرباغی (پارک گل‌ها) راه اندازی کردند.

طرح «کتابخانه مهربانی »، طرحی است به صورت قفسه کتاب ایستاده که دارای پوشش چوبی است و شهروندان می توانند كتاب هایی را كه در خانه‌شان بدون استفاده مانده است بیاورند و در داخل قفسه کتاب بگذارند.

در پارک شلوغ، پر رفت و آمد و زیبای گل‌ها به نام گوللر باغی به سمت قفسه کتاب می‌روم که حالا به نام طرح«کتابخانه مهربانی »   بین شهروندان ارومیه ای شناخته شده است. پیرمردی در حال برداشتن کتاب از روی قفسه مهربانی است و پسر جوانی در حال گذاشتن چند کتاب کهنه در داخل قفسه است. در واقع این قفسه مهربانی است که امروز واسطه‌ای برای ترویج مقوله کتابخوانی شده و کمک می‌کند که مردم با گذر از داخل پارک کتاب بردارند و آن را بخوانند. این شهروند جوان می‌گوید: طرح «کتابخانه مهربانی » در گوللر باغی که بیشتر قشر فرهیخته شهر در آن تردد می‌کنند، طرح خوبی است و یک فرهنگسازی در بین مردم به ویژه جوانان است که به مطالعه کتاب هر چند در یک لحظه کوتاه ترغیب شوند.
«سالار نیکخو» اظهار امیدواری می‌کند که این طرح سبب شود شهروندان کتاب‌های خود را با قیمت نازل به امانت فروشی‌ها نسپارند و یا آنها را دور نیندازند، بلکه با گذاشتن در داخل قفسه طرح کتاب گذر، بی واسطه آنها را در اختیار دوستداران و علاقه‌مندان به کتابخوانی قرار دهند.

شهروند دیگری نیز که به همراه کودک خود برای گذاشتن کتاب در داخل قفسه آمده بود، می‌گوید: من به همراه فرزندم برای گذاشتن کتاب آمده ام زیرا باید از همین کودکی فرهنگ مطالعه کتاب را به فرزندان خود آموزش دهیم.
روزها یکی پس از دیگری پرشتاب در حرکت اند و گویی برای پر شدن قفسه طرح «کتابخانه مهربانی » از انواع کتاب برای اهالی کتاب و کتابخوانی این قفسه میعادگاه مردمی است که می‌خواهند مهربانی را تمرین کنند؛ می‌خواهند کتاب‌هایی را که قیمتشان به اندازه یک دنیامهربانی است و انواع کتاب‌ها از علمی گرفته تا فرهنگی و تخیلی را در این قفسه به یادگار بگذارند تا مردمی که از آن پارک لحظه ای گذر می‌کنند با ورق زدن آن با دنیای کتاب و کتاب خوانی انس بگیرند.

گزارش از مریم نقی پور






Print
467 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان